قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

سجده ملائکه به بشر به نطفه تکامل یافته علقه است

 

مقدمه نوشتار


سجده در قرآن مفاهیم متعددی دارد ولی در مجموع تسلیم ذات باری تعالی شدن است. سنگ از اتم ها خاص خود تشکیل شده و قوانین جاریه طبیعت ارکان ساختاری آن را بر پا نگه داشته است. قوانین جاریه امر خداوند هستند و خلق ساختار مادی است و امر قوانین و مدیریت آن است امر و خلق جدا شدنی نیستند. ملائکه ابزار و اسباب امر و فرماندهی خداوند بر جهان مادی است. بنابراین سنگ بر ذات خلقتی خود استوار است یا به عبارتی تسلیم خواسته او است این تسلیم شدن اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا است و اختیار در آن دخالتی ندارد. انسان بر خلاف سنگ و سماء و زمین بر اساس اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا تسلیم خداوند نیست. خدا به او آگاهی داده و اختیار و باید  بر اساس این آگاهی و اختیار تسلیم  خواست خداوند قرار گیرد. این تسلیم بصورت سجده و نماز خواندن و مرتب ذکر کردن نشان داده می شود و هر پدیده ای سجده خواست خود را دارد که ما آن را درک نمی کنیم. پرنده در هوا بر قانون خاصی پرواز می کند و این را خداوند در نهاد او به ودیعه گذاشته است بنابراین ألَمْ یَرَوْاْ إِلَى الطَّیْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِی جَوِّ السَّمَاء مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُون-آیا آن پرندگان رام شده در جو آسمان را نمی‌بینند؟ هیچ کس جز خدا آنها را در هوا نگه  نتواند  داشت و در این برای مردمی که ایمان می‌آورند آیاتی است. چه چیزی پرنده را در هوا نگه میدارد قوانین و نیروی لازمه و این امر خداوند است و ابزار آن هم ملائکه هستند.


أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون‏-آیا ندیدى تمام آنان که در آسمان‌ها (جو هفت طبقه )و زمین ‌اند  براى خدا تسبیح می کنند و همچنین پرندگان به هنگامى که بر فراز آسمان بال گسترده ‏اند، هر یک از آن‌ ها نماز و تسبیح خود را می‏ دانند و خداوند به آنچه انجام می‌دهند داناست- نور-۴۱. در اینجا سماوات و الارض جو زمین است و هر آنچه در جو زمین و زمین است از جمله پرندگان تسبیح و نماز خود را می دانند. بنابراین تسلیم بر امر تسبیح و سجده است. و پرنده اختیاری جز آن ندارد و بر آن شیوه فطرت ذاتی خود استوار است. حال سوال پیش می آید وقتی خداوند ملائکه را خطاب می کند و می فرماید به بشری که می خواهم در سنگ رس و از حما مسنون خلق کنم هنگامی که آن را خلق کردم و سویته کردم یعنی نطفه اولیه حیات را که در سنگ رس و از رسوب سیاه حما مسنون خلق کردم و سپس آن را تکمیل کردم به او سجده کنید. چه معنی می دهد. این اصل موضوع مقاله من است ما مفهوم کلی سجده را که تسلیم شدن بر خواست خدا است را اشاره کردیم. برای درک آیه سجده ملائکه به بشر چند اصطلاح را باید مرور کنیم. ماهیت ملائکه در قرآن و تصورات ذهنی


حما مسنون چیست


خداوند همه چیز را در زمین که مورد نیاز خلقت حیات است  را مهیا و خلق کرد و خلقت انسان را از سنگ رس آغاز کرد چرا از سنگ رس، سنگ رس ترکیب اصلی آن سیلیسیوم است که با اکسیژن آلومینیوم و برخی دیگر از کانی ها سنگ رس می دهد و اقسام مختلف دارد مثلا شن هم سنگ رس است . سیلیکات ها که طیف وسیعی از کانی را تشکیل میدهند با شن مجموعا 90 درصد ساختار پوسته جامد را تشکیل می دهند و در همه سنگ های سیلیکات لایه هائی از ترکیب SiO4]4] بصورت چهار گوشه وجود دارد SiO4-Tetraeder و در برخی از انواع سنگ رس یک لایه هشت گوشه Mg(O,OH)6]-Oktaeder با دو لایه چهار گوشه تشکیل نوع خاصی از سیلیکات می دهند که به سیلیکات سه لایه مشهور است یا Phyllosilicate. سیلیکات سه لایه  می تواند در بین لایه های خود آب همراه با سایر مولکول های درون آن را به داخل لایه های خود جذب و نگه دارد این قابلیت سنگ رس سه لایه در حیات زمین نقش اساسی بازی کرده و امروزه هم به عنوان خاک  کشاورزی حیات در کره زمین را بدوش می کشد. سایر انواع سیلیکات که به سیلیکات دو لایه مشهورند این خاصیت را  ندارند. در حقیقت گلی که از این رس درست می کنیم و می شود سفال از رس سه لایه است.

در نوع سه لایه آن به جای یون منیزیوم یون آلومینیوم هم در ساختار هشت گوشه در برخی کانی های این نوع می نشیند. اشاره قرآن به طین لازب هم به همین نوع رس بر می گردد طین رس است ولی طین لازب همان رس چسبنده است که آب را در خود نگه می دارد تعریف علمی سنگ رس است. علم زمین شناسی در یکی دو قرن اخیر به این راز قابلیت سنگ رس پی برده است. اشاره قرآن به صلصال هم سنگ رس پخته و داغ هم است از نوع رس کوزه گری که اشاره به رس سه لایه است که در پیدایش حیات نقش خاص بازی کرده است.

حما مسنون رسوب متشکل از ترکیب های آلی که در درون لایه های داغ سنگ رس با از دست دادن آب و خروج آن آب به بیرون سنگ رس که همان ماء دافق یا آب بیرون جهنده است در داخل سنگ رس ته نشین می شود. مولکول های پایه حیات را درون خود دارد. این رسوب حما مسنون در چهار دوره اقوات با نقش کاتالیزاتوری سنگ رس پیدایش اولین نطفه حیات که قرآن آن را نطفه امشاج مینامد رقم میزند که اخیرا علم به این نظریه قرآن رسیده است که اولین نطفه حیات میتواند در درون سنگ رس تشکیل شده باشد. به مقاله اقوات غذای بیولوژیکی در قرآن و علم زیست شناسی مراجعه فرمایید.

اکنون تا اندازه ای به اصطلاحات قرآن در پیدایش حیات آشنا شدیم ، حال به سجده ملائکه و دلیل و توجیه علمی آن بپردازیم. برای درک بهتر این مقاله باید به  تاریخچه  پیدایش زمین تحت عنوان دحو الارض و گسترش قاره ها مراجعه فرمایید


چرا باید ملائکه به ساختار اولیه بشر که هنوز به شکل نطفه است سجده کند.


وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ- فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ. عجب آیه پر مفهوم  و علمی که یکی از جمله اعجاز مهم قرآن است. اگر با دید نو و علمی روز به آیات نگاه کنیم به کشفیات جالب علمی دست پیدا می کنیم. هنگامی که خداوند به ملائکه (قوانین و اسباب طبیعت) خطاب می کند من دارم (ساختار اولیه بشر را) را در صلصال و از حما مسنون خلق می کنم- من خالق بشر در صلصال و از حما مسنون هستم پس هنگامی که آن (نطفه بیرون آمده از سنگ رس) را تکمیل کردم و روح خودم را در آن قرار دادم به او سجده کنید. ملائکه به این نطفه که  از نطفه بیرون آمده از سنگ رس نطفه امشاج نبتلیه تکامل پیدا می کند و دوره سواکم خود را می گذراندو به علقه تبدیل می شود که علقه همان نفس واحده است سجده می کنند. چه مفهومی در آن و پشت پرده ظاهر آیه نهفته است .این نطفه مسلما آب مرد نیست زیرا از درون سنگ رس بیرون می آید نه از جای دیگر؟ سویته معنی تکمیل کردن می دهد. برای فهم این آیه تا اینجا باید بدانیم که نطفه ای که از سنگ رس بیرون می آید چیست و چه شکلی است.

برای این منظور ابتدا مقاله ای را نوشتم و در سایت بردم که مکمل این نوشتار است. به آن مراجعه فرمائید. دنیای ار.ان.آ جدید ترین نظریه پیدایش حیات. دانشمندان بر اساس  جدیدترین نظریه علمی بنام دنیای RNA سلول اولیه حیات که فقط نطفه ناقص ژن DNA بوده است تک سلولی بدون هسته سلولی و غشا دور آن و غیر هوازی است و ژن تک زنجیره ای پیچیده در هم درون غشاء سلولی ناقص قرار داشته است و از وظایف و قابلیت ژن کامل برخوردار نبوده و از محیط اطراف خود غذای شکسته شده آماده را با تاژگ به درون خود میکشانده و تا اندازه ای قابلیت ساخت و ترتیب پروتئین را داشته و با روش دو قسمت شدن مانند میکرب ها و آمیب ها خود را تکثیر می کرده بحث بین دانشمندان بر این موضوع متمرکز شده که آن را موجود زنده بنامند یا خیر چرا که قابلیت های موجود زنده را نداشته است قرآن آن را نطفه امشاج می نامد که مفسرین به معنی آمیخته و درهم معنی کرده اند بعلاوه قرآن آن را نطفه نامیده است یعنی قرابت نزدیکی با نطفه کامل یا ژن کامل داشته است.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ- ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ- درحقیقت ما انسان را از رسوبی در سنگ رس خلق کردیم وسپس آن (نطفه بیرون آمده) از سنگ رس را در محفظه استوار یا غشاء هسته ای قرار دادیم. آیات متعددی این نطفه را بیرون آمده از طین میدانند که همان صلصال است. آیه زیر دقیقا این مطلب را بیان می فرماید


هل أَتىَ‏ عَلىَ الْانسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيً مَّذْكُورًا إِنَّا خَلَقْنَا الْانسَانَ– مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعَا بَصِيرًا إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا سوره  دهر 1 الی 3- آیا در روزگار بر انسان زمانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود. بدرستی که ما انسان را از نطفه امشاج خلق کردیم و آن نطفه را دچار سرنوشت شدن خویش گردانیدیم در معرض پروسه سویته یا تکمیل شدن قرار دادیم و راه رسیدن آن را هموار کردیم و سپس آن نطفه (را تا جایی تکامل دادیم تا اعضای بدن را در آن قرار دادیم . تمامی آیات در باره خلقت انسان از نطفه یک هم آهنگی خاصی با هم دارند یعنی این موضوع در چندین آیه مرتبا تکرار می شود و در هر آیه مطلب جدیدی قرار داده شده. نمونه آیه

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ- فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ را با این آیه مقایسه کنیم- الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ-سجده 7- خداوند است که تمامی شرایط لازم برای ایجاد نطفه را خلق می کند (همان مراحل انسان در حال شدن است که چیز قابل ذکری نبود یعنی هنوز نمی شد روی آن بر انسان بودن تکیه کرد) و خلقت انسان را در سنگ رس آغاز کرد (چهار دوره برنامه ریزی اقوات) سپس نسل بیرون آمده از سنگ رس را یا نسل بعد از آن را از رسوب یا چکیده در آب کم قرار داد و سپس آن را تکمیل کرد (به نطفه کامل تبدیل کرد) و روح خود را در آن قرار داد (در علقه پایه نطفه کامل DNA و غشاء  کامل هسته ای و هسته سلول و توارٍث یا جنسیت نر و مادینگی گذاشته شد) روح فرماندهی ژن را بر عهده دارد و برای این منظور است که خداوند می فرماید ما از رگ گردن به شما نزدیک تریم. بعد از تک سلولی هسته دار هوازی که همان یوکاریوت باشد تکامل ادامه می یابد و در پروسه حیات اعضای بدن چشم و گوش و قلب در آن قرار داده می شود. به آیات زیر هم توجه فرمایید. دو آیه فوق نکات مشترک و قابل تفکر در خود دارند. خداوند به ملائکه می فرماید من خالق بشری (ساختار اولیه انسان ) در سنگ رس و از توده نرم حما مسنون هستم.فاذا پس هر وقت آنرا( نطفه بیرون آمده از سنگ رس ) را پرداختم و سامان دادم و روح خودم را در آن نفخه کردم به آن سجده کنید قسمت دوم آیه بَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ. خلقت انسان در سنگ رس آغاز می شود و این آغاز قبل از خلقت انسان در سنگ رس است، بعد از آغاز در سنگ رس نسلی ایجاد می شود ولی هنوز در سنگ رس است این نسل را را در سلاله من ماء مهین قرار میدهد. رسوب در آب کم و در این رسوب که حما مسنون است نطفه اولیه حیات قرار دارد که باید سامان یابد. البته در رحم زن به این آیه اصلا نمی خورد. ر آیات تفکر کنیم.


وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى- مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى- وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى- و او است که جنسیت نر و مادینگی را خلق کرد از نطفه ای که مقدر می شود واز آن نشا آخری را بیرون می آورد خداوند بیرون آورنده نشاء آخری است که همان آدم انسان تکامل یافته از ذریه قبل از خود. آخر دو معنی آمده دیگر و آخر ،قلان الاولین و الآخرین لمجمون میقات یوم معلوم،بنابراین وان علیه النشاء الاخری نشاء آخرین یعنی آدم هم بر عهده او است.

أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى- ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى- فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى- أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَى-قیامت 37 آیا او نطفه تقدیری نبود که مقدر میشود سپس علقه بود که خلق میشود و تکمیل میشود و در آن نطفه جنسیت نر و مادینکی یا توارث و یا ژن کامل قرار داده میشود آیا چنین خالق قادر نیست که مردگان را زنده کند. بنابراین ابتدا نطفه امشاج یا پروکاریوت خلق می شود و در پروسه تکامل و پس از حدود دو و نیم میلیارد سال بعد که هفت آسمان زمین تشکیل و جو اکسیژن دار میشود و شرایط برای جانوران پر سلولی مهیا می شود و سپس علقه خلق می شود و خداوند امر خود را به صورت روح در آن قرار میدهد. حال علاوه بر رشد و تکامل و هموار شدن راهش نیاز به یک سری قوانین خاص نیرو و انرژی و قوانین شیمیایی خاص دارد و بدین منظور خداوند به ملائکه خطاب میفرماید در این علقه  قرار گیرید. تسلیم علقه شدن یعنی به آن سجده کردن است یا در آن قرار گرفتن است در ژن کامل. خداوند در سوره ق آیات 16 الی 18 اشاره به قرارداشتن دو مولفه در ژن کامل انسان اشاره کرده است که مکمل این نظر است.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ 
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ 
مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

درحقیقت ما انسان را خلق کردیم و تمامی وسوسه ها ی نفسانی او را میدانیم و ما از رگ گردن او به او نزدیک تریم-زیرا که يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ – دو راست و چپ درهم تلاقی کننده متوالی ( متلقیان یعنی یتلقی را تکرار کردن ) در وجود انسان نشانده شده (این از جمله همان ملائکه هستند که در وجود انسان قرار میگیرند)-هیچ سخنی گفته نمی شود یا هیچ عملی از انسان سر نمی زند مگر اینکه رقیب می گیرد و عتید ضبط میکند. یعنی ملائکه در ژن نشانده شده اند قعید. ژن کامل در سلول اولیه یوکاریوت ها و پس از سویته شدن پروکاریوت ها و اکسیژن دار شدن جو زمین قرار می گیرد و هم زمان روح خداوند هم برای فرماندهی ژن موجودات زنده در آن مستقر میشود. به مقاله ژنتیک در قرآن مراجعه فرمایید

همانطور که میدانیم ملائکه قوانین طبیعت هستند و اسباب آن همانطور که در سحیفه  سجادیه ملائکه را مشایعت کننده قطره باران تا زمین (گرانش زمین) و رانندگان باد و ابر(نیرو) نامیده است. بنابراین باید سوخت و ساز، آنزیم ها، قوانین شیمیایی، تغییر پیوند های شیمیاِی و ژن کامل در نطفه علقه قرار گیرد. علم زیست شناسی هنوز دقیقا نمی داند که سوخت و ساز موجود زنده و آنزیم ها از چه زمانی در موجود زنده قرار گرفت و اشاره قرآن به صورت تمثیل که از جمله اعجاز قرآن است برای ما بازگو میکند تا به حقانیت خداوند متعال پی ببریم و اکنون که دوره شکوفائی و رشد سریع علم است این مطالب در قرآن اهمیت خود را می یابد. باید در نظرات کهن تجدید نظر کنیم و به روز رسانی تاویل آیات متشابه قرآن بسیار ضروری است. سید محمد تقوی اهرمی 12 مهر ماه 1398-ویرایش جدید خرداد 1399-ویرایش جدید دی ماه 1402

 

بازدید: 1556

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید