قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

سراج بودن خورشید دلیل علمی هفت آسمان جو زمین


مقدمه نوشتار


موضوع هفت آسمان از نکات بسیار مهم در قرآن است که به دلیل عدم توجه به متون آیات و نداشتن آگاهی در علوم طبیعی به سرنوشت غم انگیزی و دچار تخیلات ذهنی ما مسلمانان شده است و از آنجایی که تمامی کلمات در قرآن بویژه کلمات  متشابه  زنجیره وار بهم پیوسته هستند که مفاهیم علمی کلمات متشابه را می سازند، برداشت غلط از یک کلمه تمامی مفاهیم علمی قرآن را بهم می ریزد و شبهه پشت شبهه خلق و جوانان تشنه حقایق علمی قرآن دچار سر در گمی می شوند و خوراک تبلیغاتی برای معاندین و منتقدین معاند فراهم می شود. فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب و تاکید معظم له در مورد برنامه ریزی برای رفع شبهات تلاش مضاعف طلب می کند. آیات فراوانی درباره هفت آسمان به مفهوم هفت لایه جو زمین که با زمین یک مجموعه حیات را تشکیل می دهند و خداوند آن را به نام سبع المثانی در کنار قرآن به رسول گرامی اسلام معرفی می کند وجود دارند که اگر ما بدون پیش داوری ذهنی به آن نگاه و در باره آن تفکر و تعقل کنیم مطلب و مفهوم واقعی را در می یابیم. آیات زیر را مطالعه می کنیم


أَلَمْ تَرَوْا کَیْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا - وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِیهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا- آیا نمی بینید چگونه خداوند هفت آسمان را روی هم آفرید (طبقه طبقه) و ماه را در میان آنها مایه  روشنائی و خورشید را چراغ فروزانی قرار داده است. نکته علمی ظریفی در این آیات نهفته است. سراج منبع نور است و اطراف را روشن می کند ولی ماه نورانی است و نور خود را از منبع دیگری کسب می کند و قائم به نور خود  نیست. در آیات خداوند می فرماید ماه و خورشید را در درون این هفت آسمان خصلت سراج بودن و منور بودن را قرار دادیم. حال چرا در جو زمین این خصلت را پیدا می کنند. ساختار فیزیکی جو زمین و دارا بودن مولکول های اکسیژن، ازت، هیدروژن، هلیوم ،ازن و سایر.. باعث انعکاس نور می شوند و این خصلت خارج از جو  زمین از این دو ساقط می شود. خورشید در خارج از جو زمین منبع نوری است که نمی تواند اطراف را روشن کند. نوری است که مستقیم می تابد و چشم را خیره میکند ولی اطراف تاریک است حتی روی کره ماه در روز و در سایه خورشید نمی توان چیزی را تشخیص داد. علی الرغم اینکه خورشید بر آن می تابد  فضای ماه تاریک است ولی در کره زمین وقتی خورشید می تابد شما در سایه هم حتی اگر در اتاق باشید نور دارید. دلیل آن وجود مولکول های هوا در جو زمین است  که نور را منعکس میکند و باعث می شود همه جا روشن باشد حتی در سایه  و داخل اتاق و ماه نیز منور است یعنی چراغ نیست ولی نورانی است و نور از خودش نیست از جائی دیگر کسب میکند. توجه فرمائید خداوند این مطالب را در 1400 سال پیش فرموده در آن تعقل کنید. همین نورانی بودن آن در شب بر تاریکی زمین غلبه می کند ولی در فضا چنین نیست. این آیه بسیار زیبا و پر معنی دلیل محکمی است بر رد نظریه  تمامی کسانی که هفت آسمان را هفت طبقه بطلمیوسی میدانند.

ظرافت این آیات از انتخاب کلمات سراج برای خورشید و نور برای ماه است. پس معنی آیه این است که خورشید را خداوند در جو زمین چراغ  و ماه را نورانی کرد. خورشید در فضا و بیرون از جو زمین سراج نیست بنابراین این سبع سماوات جو زمین است. برخی تصور کرده اند چون خداوند فرموده قراردادیم خورشید و ماه را در هفت آسمان و هفت آسمان را کرات سماوی تصور کرده و می کنند در حالی که علم آن را کنار گذاشته و ما ارادتمندان جناب بطلمیوس حاضر نیستیم از آن دست بکشیم ولی حاضر هستیم آیات  قرآن را به بهای اندک فدا کنیم تا ساختار تصورات ذهنی ما دچار خدشه نشود. اگر خورشید در هفت  طبقات بطلمیوسی سراج بود می بایستی تمام کائنات روشن باشد. خورشید نورش دو قدمی خودش هم در معیار سال نوری نمی رسد چه رسد به کل کائنات خداوند در اول آیه می فرماید آیا نمی بینید پس هفت آسمان قابل رویت است کرات سماوی که به پوست پیاز هم تشبیه کرده اند را میتوان دید ما که نمی توانیم ببینیم. به تصویر زمین اولیه و نورافشانی خورشید بر زمینی که جو ندارد حدود 3/5 میلیارد سال پیش. روز است و خورشید در حال نورافشانی ( البته خورشید در اوایل تشکیل به نور افشانی کنونی نرسیده بود ولی به اندازه ای نور داشت که بتواند سطح زمین را روشن کند. انعکاس نور در جو نداریم و خورشید فقط در جو زمین سراج است. عکس از ناسا

آیه دیگری که مکمل این آیات است آیات 61 الی 62 سوره فرقان است که کلمه سماء را بجای سماوات آورده است. در آیات متعددی خداوند مجموعه این هفت طبقه جو زمین را سماء مینامد مثلا باران را از سماء نازل می کنیم و کلمه دیگری نیز در این آیات بکار رفته و آنهم کلمه بروج است. بروج اشکال مختلف قرار گرفتن چند ستاره در کنار هم است که برج های سال را از آنها استخراج کرده اند و برای ناظری در زمین این اشکال ستارگان در اثر انعکاس نور توسط  مولکول های هوا با طرز زیبائی جلوه گر می شود که خداوند می فرماید آنها را زینت زمین قرار دادیم این دو آیه را مرور می کنیم.

تَبَارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّمَاء بُرُوجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَاجًا وَقَمَرًا مُّنِيرًا - وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا - "بزرگوار است آن كسى كه درآسمان (جو زمین) برج هايى نهاد و در آن چراغ و ماه  منیر قرارداد". پس سماء اینجا به معنی جو زمین است که در آن خورشید و ماه  و اشکال مختلف و جلوه ستارگان بصورت سراج، منور و بروج جلوه نمائی می کنند. بعلاوه  بروج ستاره نیست  وضعیت ستاره ها است که ما از زمین مشاهده می کنیم و برای استخراج سال از آن وضعیت استفاده میکنیم. به تصویر زیر از ماه توجه فرمایید ( عکس از ناسا). نور خورشید بر فضانورد می تابد و روز است در سایه تاریک است به طوری که کفش فضانورد در سایه پنل دیده نمی شود و آسمان ماه هم تاریک. چرا برای اینکه در ماه جو وجود ندارد و خورشید نمی تواند در ماه چراغ باشد. مولکولی در جو ماه وجود ندارد که نور را منعکس کند. این واقعیت علمی را خداوند در 1400 سال برای انسان هایی که عقل دارند و تفکر می کنند نازل فرموده. گذشتگان بر اساس علم روز که اصلا وجود نداشت نظر دادند و ما هنوز هم  دنبال رو نظر کهن در آیات متشابه هستیم و می خواهیم جوانان تحصیل کرده را با قرآن آشنا کنیم. حال معنی قرارداد خورشید را در جو زمین سراج یا چراغ. به تصویر زیر نگاه کنیم ماه جو ندارد و روز و نور خورشید بر سطح ماه می تابدولی تنها اجسامی که نور بر آن اصابت می کند روشن است و اطراف و آسمان تاریک حتی سایه پنل تاریک است و هیچ مشاهده نمی شود. چرا که خورشید تنها می تواند جو زمین را مانند یک چراغ عظیم روشن کند که حتی در سایه و در اتاق منزل هم روشن است.

شبهه از اینجا شروع شد که ما در چندین صد سال اخیر نمی دانستیم  معنی سراج و منیر و جو زمین و انعکاس نور در آن چیست و تصور می کردیم که همه این سه کلمات خورشید و ماه و بروج هم ستاره معنی کرده ایم در آسمان دنیا  قرار گرفته اند و بنابراین زمینه برای توجیه این قبیل آیات با نظریه کرات آسمانی بطلمیوسی فراهم شد و به باور ما نشست و محکم هم  نشست بطوریکه اکنون که علم همه چیز را کشف کرده  و آیات خداوند هم با آن تطبیق دارد نمی توانیم به سادگی باور خودمان را فدای  قرآن نمائیم.

انشاء الله خداوند به همه ما بصیرت فهم آیات علمی قرآن را عنایت فرماید. سید محمد تقوی اهرمی شهریور 1395 ویرایش جدید اسفند 1397-ویرایش جدید خرداد 1399-ویرایش جدیددی ماه 1402

 

بازدید: 3540

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید