قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

صلصال كالفخار و مفهوم علمی آن در خلقت انسان

مقدمه نوشتار


قرآن دارای جهان بینی خاصی در مورد خلق حیات است. چنانچه ما با این جهان بینی آشنا شویم، هم آهنگی عجیب و جالبی که کاملا با علم روز زمین شناسی و زیست شناسی مطابقت دارد را می توانیم در آن به بینیم .تاریخچه پیدایش حیات در زمین اولیه و زمان آن و چگونگی روند تکاملی از واکنش های شیمیایی اولیه قبل از ایجاد تک سلولی نخستین تا پیدایش آدم به عنوان اولین انسان تکامل یافته از میان بشرهای هم دوره  که کاملا منطبق  بر آخرین نظریه های علم  زیست شناسی و پیدایش حیات است را قرآن بیان کرده و همه آیات متشابه  در این رابطه با هم  در ارتباط  تنگاتنگی هستند. علم کنونی و آخرین نظریه های علمی این زنجیره ارتباطی هم آهنگ را برای ما روشن می کند. مشکل عدم درک این واقعیت در قرآن و سر در گم شدن این ارتباطات به برداشت های ذهنی گذشتگان که بر علم روز هزار سال  قبل که بر باور ما نشسته بر می گردد. رهائی از بند این ذهنیات کهن درباره آیات متشابه که همه با علم سرو کار دارند تنها راه درک واقعیت های قرآنی است که البته برای ما بسیار مشکل است چرا؟

چیزی که بدون دلیل و برهان بر ذهن نشست را نمی توان با برهان و دلیل علمی پاک کرد.

باور ذهنی در تفسیر قرآن ابزار دست  کاری در مفاهیم قرآن می شود و قرآن را طوری تفسیر می کنیم که با  باور ما  انطباق داشته باشد .نمونه واضح آن معنی صلب و ترائب است. این دو کلمه دارای مفاهیم مختلفی است نرم و سخت و چند معنی دیگر از جمله پشت مثلا فلانی از پشت (صلب) پدرش است که برای تطبیق آن با برداشت های ذهنی کهن پشت به استخوان تبدیل می شود و معنی اصیل قرآنی فرسنگ ها از واقعیت آن دور میافتد. ماء دافق آبی جهنده یا بیرون رونده معنی میدهد. آبی که از جسم سخت و نرم خارج می شود. در قدیم برداشت های علمی و واقعیت عینی جز این انتظار نمی رفت که آب بیرون روند و جهنده را با  آب مرد تطبیق بدهند. تجربه و واقعیت های آن زمان دو صفت جهنده و بیرون رونده را جز در آب مرد جای دیگری نمی توانستند پیدا کنند و این چنین با سخت و نرم پیوند داده شد و سرنوشت علمی این آیات که اعجازعلمی زیست شناسی قرآن را بیان می کند و خداوند برای اثبات حقانیت خود درعصر شکوفائی علم که ابزار باور کردن منطق و استدلال علمی است بیان کرده را دچار سر در گمی عجیبی گردید. حال این ماء دافق و صلب و ترائب در داستان پیدایش حیات چه نقش مهمی می تواند بازی کند، تنها  می توانم این را بگویم که بدون این ماء دافق حیاتی در کره زمین وجود نداشت. البته ماء دافق در زمین اولیه و در درون سنگ رس و رسوب توده سیاه رنگ بر روی لایه های درونی آن نه آب مرد، استخوان پشت و سینه زن که تحولی در این داستان ایجاد شده سینه زن را اصلاح کردند و به استخوان دنده  بدل شد و هر دو در بدن مرد قرار گرفت تا کمی به علمی بودن نزدیک تر شود. اما از اساس غلط است.


حیات از نظر علم و قرآن از نطفه ایجاد شد.


برای درک واقعیت پیدایش حیات باید مفهوم واقعی نطفه را از نظر علم و قرآن بدانیم کلمات حما مسنون، صلصال

، صلب، ترائب، ماء دافق، سُلاَلَةٍ مِّن طِينٍ، طین، تراب، قرار مکین، سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ وحتی وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ همه به نطفه بر می گردند و نقطه مشترک تمامی کلمات نامبرده شده خلق نطفه است.

 از نظر اینجانب هیچ کدام از این کلمات نقشی در جنین موجودات زنده کنونی ندارند و همه به زمین اولیه و آغاز پیدایش اولین سلول حیات برمی گردند. علقه و مضغه، عظام و لحم هم به دوران تکامل نطفه تا پیدایش اولین انسان  یافته که آدم باشد اشاره می کند. خداوند از خلق آن ها بیان می فرماید و خلق فقط یک بار اتفاق می افتد. تجولات جنین خلق ندارد باز آفرینی خلق اول است. تمامی نظرات درباره جنین و تحولات درون آن ساخته و پرداخته نظرات گذشتگان است که با علم امروزی همخوانی ندارند. اینها را از آیات مربوطه  و مقایسه با آخرین دستآوردهای علم زیست شناسی و زمین شناسی بیان می کنم. اساس بحث ما تنها بر آیات قرآن و علم امروزی استوار است و اینکه  گذشتگان در حدود هزار سال قبل  چه گفته اند ملاک نمی تواند باشد بلکه اینکه علم کنونی چه می گوید و آیا قرآن با آن انطباق دارد مد نظر است. بنابراین نظرات گذشتگان در این بحث جایگاهی ندارند. اساس و پایه حیات بر ژن یا نطفه استوار است و حیات هم از پیدایش ژن پا گرفت.

دانه گندم یک نطفه تلفیق شده درون یک محفظه محافظت شده با غذای اولیه نوزاد بیرون آمده  از نطفه آماده برای خروج  گیاه  گندم است. تمامی اطلاعات تحولات آتی این نطفه که به گیاه ختم می شود را ژن بر عهده دارد و نرم افزار فرماندهی آن هم  بر عهده روح است. چه موقع باید این نطفه شروع به کار کند و انرژی لازم با چه مکانیسمی در اختیار گذاشته می شود را علم نمی داند.

ما فقط می دانیم که دانه گندم در شرایط آب و هوائی مناسب شروع به رشد می کند. این نطفه دوران چند میلیارد ساله را پشت سر گذاشته تا به تکامل امروزی رسیده. این نطفه خلق نمی شود بلکه باز آفرینی می شود. خلق این نطفه برای اولین بار در زمین اولیه و در درون سنگ رس و از واکنش های اولیه شیمیائی حیات صورت گرفت. خلق فقط یک بار اتفاق میافتد چیزی که ما هنوز به این مفهوم نرسیده ایم و فکر می کنیم خلق الانسان من نطفه یعنی یعنی خلق دارد همین طور و مکررا اتفاق می افتد و نطفه هم همین نطفه انسان و در رحم زن است. باز آفرینی خلق را خلق گرفته ایم و شبهات را خلق می کنیم. الله يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ.خدا است که خلق (حیات) را آغاز می کند و سپس آن را باز آفرینی می کند و سپس حیات بسوی او باز میگردد


مفهوم نطفه از نظر علم زیست شناسی.


همه ما با دو مولکول ساختار ژن آشنا هستیم یکی DNA و دیگری RNA، می دانیم موجود زنده تا این ژن ها را نداشته باشد حیات ندارد حیات با پیدایش ژن آغاز شد. کدام زودتر خلق شدند و کدام تکامل یافته ترند. چه چیزی نقشه اولیه ساختار اولین موجود زنده را برعهده داشته است دی اکسی ریبونوکلئیک اسید DNA یا ریبونوکلئیک اسید RNA. این سئوالات باعث پدید آمدن نظریه های جدیدی شده و بحث های سختی در این باره در جریان است. برخی اعتقاد دارند که ابتدا DNA ایجاد شد و برخی دیگر RNA را خلق اول می دانند. کدام یک ابتدا اطلاعات ژنتیکی موجود زنده را بنا کرد. تاکنون همه ما می دانیم که DNA اطلاعات ساختار مولکولی بدن را در بردارد و از سه پایه مولکولی زنجیره ای پروتئین ها، RNA و DNA تشکیل شده است.

مدت ها است که دانشمندان در این فکر هستند که کدام نوع مولکول ساختار ژن یعنی DNA و یا RNA ابتدا ایجاد شده اند، بعلاوه حیات که همان فرمان نهفته در اين است چگونه  در آن جای گرفت. دانشمندان به یقین رسیده اند که اولین مولکول حیات باید یکی از این دو باشند که اساس نطفه بر آن قرار دارد. با کشف کدینگ و ساختار ژنوم موجودات زنده به این نتیجه رسیده اند که حیات از نطفه شروع شد. با بررسی باکتری های زنده کنونی که به عنوان فسیلهای زنده می توان از آنها  نام برد متوجه شدند که باکتری های پروکاریوت ها یا باکتری های کهن  فقط دارای زنجیره RNA هستند، آن هم بصورت تک زنجیره بدون بازهای کدینگ که دو زنجیره DNA را بهم وصل می کنند.( اخیرا علم به این نتیجه رسیده که اولین نطفه حیات ویروس های بسیار ریز بوده اند در غلاف چربی که بحث جالبی دارد  به مقاله نقش ویروس در خلقت اولیه انسان ) بنابراین به این نتیجه رسیدند که RNA قبل از DNA ایجاد شده و مدت بسیار طولانی سرنوشت شدن انسان را در دست داشتند و بر حیات زمین حاکم  بودند. چیزی نزدیک به سه دوره تاریکی یا  ظلمات پانصد میلیون ساله رنگ سبز در تصویر زیر. ارنست مایر دانشمند بر جسته زیست شناسی و تکامل این زمان را مطابق جدول زمین شناسی زیر نشان میدهد.

 مراجعه فرمایید)

3/5 میلیارد سال قبل اولین نطفه حیات خلق شد و سه دوره پانصد میلیون ساله باکتری های تک سلولی غیر هوازی بدون هسته یا پروکاریوت (به آلمانی پروکارینوت) درسه نوع اول باکتری های غیرهوازی بدون هسته یا باکتری های کهن و دوم باکتری های غیرهوازی فتوسنتز و سوم سیانو باکتری های غیرهوازی اکسیژن سا. هر سه نوع دارای مولکول حیات RNA بودند و امروزه از هر سه نوع باکتری ها نوع زنده آنها هم برای تحقیق در دسترس است که هر کدام در شرایط خاصی روزگار میگذرانند ، تاریخچه زنده  و متحرک حیات. این نوع باکتری ها نوع خاصی از موجودات زنده بودند با RNA یا ژن ناقص و تکامل نیافته با متابولیسم ابتدایی.

.بنابراین نظریه جدید براساس دنیای شگفت انگیز RNA جای پای خود را در محافل علمی بازکرد. این ژن هم از نطفه تشکیل شده که با نطفه یوکاریوت ها که دارای ژن کامل DNA هستند تفاوت دارند.اینجا ژن نر و ماده در درون باکتری وجود ندارد و سیستم تکثیر پذیری مانند میکروب ها است که یک سلول اجزای درونی خود را دو قسمت میکند و هر قسمت سهم خود را میگیرد و جدا می شوند.

به هرحال باکتری تقسیم می شود اما  وراثتی در کار نیست و خصوصیات موجود زنده به نسل بعد منتقل نمی شود.RNA َپروتئین ها را کاتالیزه و تولید می کنند و هنگام  تقسیم  پروتئینها دو قسمت و ژن هم دو قسمت و غشاء از وسط نصف می شود هر کدام در غشاء سلولی ساده  خود قرار می گیرند و دو باکتری به وجود می آیند. RNA نطفه مخلوط که نر و ماده  ندارد ( خصیصه جنسیت که بر ژن کامل قرار داده شده) و درهم ادغام شده اند و دارند با تکامل جنسیت نر و ماده یا ژن نر و ماده را در خود ایجاد میکنند و در یوکاریوت ها ظاهر می شوند. قرآن این نطفه را نطفه امشاج نامیده است نطفه مختلط  که نه جنسیت نر دارد و نه ماده و در راه  تکامل RNA به نوع تکامل یافته آن DNA که در باکتری هسته دار با غشاء هسته ای کامل و غشاء سلولی کامل تجلی می کند و قرآن آن را علقه مینامد که پرسلولی ها از این نوع ایجاد می شوند. همه موجودات پرسلولی از جمله انسان از این نفس واحده  ایجاد می شوند. بنابراین نطفه نوع ناقص و کامل آن سر نوشت شدن انسان را در دو میلیارد سال در دست داشته است و خداوند متعال توجه ما را به این پدیده مهم خلقت جلب می کند. انسان های صدر اسلام می دانستند که آب مرد عامل بارور شدن زن است ولی از نقش زن در آن اطلاعی نداشتند و زن را  فقط  قرار مکین یا ظرفی که باید آب مرد در آن ریخته شود تصور می کردند آب مرد نطفه است و در رحم زن فقط رشد می کند.. برای همین هم آب مرد را نطفه می دانستند این دیدگاه هنوز هم  متاسفانه طرفداران  پر و پا قرصی دارد و عاملی مهم برای انحرافات ذهنی و خلق شبهات گردید.


برای خلق موجود زنده دو عامل اساسی باید ابتدا برنامه ریزی و خلق شوند.


اول غذای اولین موجود زنده .برای خلق اولین موجود زنده باید ابتدا غذای مورد نیاز آن فراهم شود. اول مولکول های الی غذائی یا مولکول های پایه حیات، موجودی که خلق می شود فقط  در محیطی که غذای مورد نیازش در دسترس است می تواند ادامه حیات دهد. دانشمندان بر این نظریه که ابتدا باید غذا ایجاد شده باشد و بعد نطفه حیات اتفاق نظر دارند. قرآن به این موضوع اشاره دارد و به محض ایجاد پوسته جامد زمین، بر روی آن برکت را قرار داد، برکت سنگ رس است که هم اکنون هم اساس و پایه کشاورزی و ارتزاق عمومی مدیون خاک رس است

وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ-

در آیه قبل از این آیه اشاره دارد که زمین در دو دوره خلق می شود، دوره تکامل اتمی و دوره تکامل شیمیایی و در پایان تکامل  شیمیایی عناصر و مولکول های پایه حیات مانند آّب، متان، آمونیاک، سولفید هیدروژن  و فسفر و سایر عناصر در کنار آن ها کانی های سیلیسیوم وآلومینیم، پیریت آهن و سایر تشکیل شده اند و اینها هنوز در محیط مذاب داخلی زمین محصور شده بودند و پوسته جامد در حال سرد شدن بود و سپس پوسته جامد زمین روی آن را قرار می گیرد و رواسی از بالای زمین قرار داده می شود که حامل برکت بود. جعل فیها من فوقها (بالاترین لایه) و بارک فیها (بر روی پوسته جامد برکت سنگ رس را قرارداد) وقدرفیها اقوات ها(غذای بیولوژیکی در چهار دوره برنامه ریزی شد) فی اربع ایام سواء للسائلین برای نیازمندان به این غذا‌به مقاله حما مسنون و صلصال و نقش کلیدی ان در خلقت حیات مراجعه فرماِید.


دوم نطفه که همان ژن است در پایان این  چهار دوره اقوات از رسوب سیاه نشسته  بر لایه های داخلی سنگ رس ایجاد می شود و در دوره سواکم یا سویته سامان می یابد تا به علقه تبدیل شود. حیات با یک کن فیکون یا فرمان جهشی خداوند به عنوان روح خداوند در ژن نفخه  می شود و روح همان نرم افزار کنترل فرماندهی ژن است که حیات نام دارد (در قرآن روح موارد متعدد دارد، اینجا منظور روحی است که در موجود زنده برای اولین  بار نفخه می شود، نفخ من روحی). دانشمندان هیچ وقت به این حیات دست نخواهند یافت. مولکول های ژن و توالی ژنی را میتوانند درست کنند ولی وقتی درست شده حیات ندارد. حیات امر ماوراء طبیعی است.


کلمات در قرآن حساب شده انتخاب و بکار گرفته شده است و هر کدام معنی خاص خود را دارد و ما  نمی توانیم هر جا دلمان خواست به میل خود معنی را تغییر دهیم. مثلا ابداع و بدیع یعنی ایجاد از عدم و فاطر و فطرهن یعنی ایجاد از انبساط و خلق یعنی ایجاد از چیزی که در دسترس است. همه این ها برای یک پدیده  فقط  یکبار اتفاق  افتاده و نه مکررا.

ادیسون برق را اختراع کرد حال هر تغییری در برق و لامپ ها اتفاق می افتد دیگر اختراع نمی گویند تحول و تکامل برق است. همه آیات قرآن درمورد خلقت انسان باهم رابطه تنگاتنگی دارند، اینکه برای بسیاری این سوال پیش می آید چرا در قرآن یکبار از خلق انسان از طین می گوید و یکبار از تراب و یک بار در صلصال و یک بار از نطفه، برای این است که ما اصل موضوع را نفهمیده ایم. علم می گوید حیات از نطفه آغاز شد و نطفه در درون سنگ رس و از مواد شیمیایی آلی پایه حیات و انسان هم ریشه در حیات اولیه دارد بنابراین انسان از همان نطفه اولیه حیات شروع به ایجاد شدن کرد و در پروسه تکامل به انسان کنونی رسید . بنابراین نطفه درون جنین، دیگر خلق من نطفه نیست بلکه خلق ثم یعیده است بازآفرینی نطفه. همین نطفه که در رحم با تلفیق اسپرم مرد و اوول زن ایجاد میشود دقیقا در زمین اولیه از ژن ها صورت گرفت و خلاصه آن دوره چند میلیارد ساله در رحم موجودات زنده از پستانداران در دوره کوتاه چند ماهه به نمایش در می آید و عجیب این است که  اشکال ایجاد شده در رحم مثلا پستانداران و تخم پرندگان شباهت با هم دارند، یعنی همه از یک نفس واحده پا گرفته اند.


وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ-درحقیقت ما انسان را در صلصال و از حما مسنون خلق کردیم-آیه به وضوح اشاره به ایجاد ژن اولیه حیات از رسوب مولکول های پایه حیات در اثر تبخیر به دلیل داغ بودن سنگ رس در درون لایه های داخلی سنگ رس (من دو معنی می دهد از و در، مفسرین همه معنی من را در آیات خلقت انسان " از" تعریف کرده اند) دقیقا چیزی که اخیرا دانشمندان زیست شناسی به آن رسیده اند.

أَوَلَمْ يَرَالْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ-در مقایسه این دو آیه مشخص می شود که منظور خداوند همان چیزی است که بین صلصال و حما مسنون خلق شد. به این آیه بسیار جالب و پر مفهوم که خداوند در آیه متشابه و در قالب تمثیلی پر معنا بیان کرده نظری بی اندازیم تا صحنه ایجاد حیات اولیه را برای خودمان تجسم کنیم. البته ذهن را به  وادی علم زیست شناسی سوق دهید تا عظمت آیه روشن شود.

هل أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا- إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا- إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا-آیا بر انسان در روزگار(در تاریخ) زمانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود ما انسان را از نطفه مختلط  که دچار سرنوشت شدن خود قرار گرفت (دچار آزمایش شدن، مبتلا به دوره تکامل خود شدن، دورانی باید سپری کند، شاید هم به دلیل اینکه اولین موجود زنده ویروس های ریز بودند خداوند برای تشحیذ ذهن آن را مبتلا کننده نام گذارده) خلق کردیم و در او شنوائی و بینائی را  قرار دادیم و راهش را هموار کردیم آیا این انسان شاکر است یا پنهان کننده حقیقت. تاکنون ما کفور بودیم واقعیت های قرآن را با تصورات ذهنی کهن پوشانده ایم. آن وقت که نطفه امشاج خلق شد ارگان های حیات در آن تعبیه  نشده  بود و سالیان دراز در پروسه تکاملی حیات شکل گرفتند.

آیه ابتدا از دورانی نام می برد که انسان درحال شدن بود ولی قابل ذکر نبود. زمانی انسان قابل ذکر می شود که نطفه اولیه او پدید اید. خلق الانسان من نطفه از این جا انسان قابل ذکر می شود ولی اشاره قرآن به چه تحولاتی است که منجر به ظهور نطفه در صلصال میشود، دوران قبل از پروسه ایجاد نطفه این موضوع در دو آیه مهم دیگر هم اشاره شده-

ولَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن سُلاَلَةٍ مِّن طِينٍ-درحقیقت ما انسان را  در اجزائ تشکیل دهنده سنگ رس خلق کردیم منظور میتواند این باشد که ساختار شیمیایی مولکول های اولیه و پایه حیات در کنار اجزاء داخلی سنگ رس خلق شدند- آیه دیگرکه موید موضوع اشاره شده بالا است-

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ خداوند ابتدا تمامی شرایط ایجاد حیات را فراهم میکند و به نحو احسن مثلا پیدایش زمین، قرار گرفتن زمین در کمربند حیات تکامل اتمی و تکامل شیمیایی که منجر به ظهور آب و هیدروژن فراوان که اساس حیات بر آن بنا گذارده شد وقتی همه چیز آماده  شد خداوند شروع به خلقت حیات می کند وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ بسیار پرمفهوم و علمی و بیان گر این است که مولکولهای پایه حیات مانند متان، آمونیاک، بخار آب و سایر همه در جوار سنگ رس شروع به ایجاد ترکیبات آلی ابتدائی می کنند و ترکیبات شیمیائی لازم را که نسل بعد از آن است متکی به سلاله من مائ مهین قرارداده می شود.

سلاله من ماء مهین دارای مفهوم علمی شیمیایی مهمی است که شرایط زمین اولیه برای ترکیبات آلی پایه حیات را روشن میسازد. آب چکیده ندارد بلکه اجزاء دارد که عبارتند از H,OH و منظور از سلاله  آب مهین از اجزاء تفکیک شده آب که در محیط کم آب بوده اند، آب  مهین یعنی آب کم  و این موضوع را میرساند که در زمان بدا خلق الانسان من طین آب فراوان و جاری وجود نداشته یعنی در برکه و یا در دریا نبوده است بلکه در درون پوسته جامد زمین این واکنش ها صورت گرفته است. ماء مهین نه آب مرد است و نه ماء دافق ، پروسه کاملا  جدا گانه است که مقاله علمی دیگری را میطلبد. ما اکنون داریم این آیات را از نظر زمانی  بررسی می کنیم. همه این آیات مقدمات  خلق نطفه در صلصال را برای ما بیان می کند. چهار دوره اقوات بر روی پوسته جامد زمین که در حال سرد شدن بوده ایجاد شده که منجر به نطفه اولیه حیات میگردد به این دو آیه توجه فرمایید.


وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ- فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ- ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ


این دو آیه نقطه مشترکی دارند قسمت اول آیه ها تا فاذا سویته و ثم سویته بیانگر این است که  قسمت اول هر دو آیه به زمان مشترکی ارتباط دارند. قبل از سویته  حما مسنون و صلصال است که در زمین اولیه صورت گرفته

بنابراین ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین هم به همان زمان بر می گردد نه به زمان ما  که بگوئیم نسل یعنی نسل بعد از آدم و ماء مهین هم آب مرد.


پروسه خلق الانسان من طین بعد از شروع اقوات در چهار دوره که به خلق الانسان من صلصال ختم می شوند، صورت می گیرد .انسان در چهار دوره اقوات دارد سرنوشت خود را رقم میزند تا به صلصال برسد. نکته جالب توجه  تداخل چهار دوره اقوات با دوره ایجاد نطفه. در دوره اول و دوم اسید ها آمینه از 20 نوع خوراکی آن، قندها مولکول ها پایه چربی ها و در دوره سوم  پروتئین ها و ماکرومولکول های زنجیره ای و در دوره چهارم نطفه.

این ترکیبات ایجاد شده مولکول های آلی خوراکی هستند که در محیط و در حما مسنون وجود دارند تا در آب حل شوند و باکتری ها بتوانند از آن تغذیه و به رشد خود ادامه دهند. نکته ظریف اینجا است باکتری ها سوخت و ساز ندارند با تاژک های خود باید اسید آمینه و پروتئین آماده را از محیط اطراف به داخل غشاء ناقص سلولی خود به برند و RNA که همان نطفه است با برنامه ریزی حیات به مصرف برساند. بنابراین چهار دوره اقوات هم غذای بعدی سواء للسائلین است و هم مولکول های پایه حیات.

این چهار دوره را علم زیست شناسی هم دقیقا چهار دوره تعیین و تعریف کرده که در مقاله- مفهوم واقعی منی ،مائ مهین ،حما مسنون ،صلصال ،نطفه و صلب و ترائب در قرآن مفصلا شرح داده ام.


بنابراین خلق حیات از نطفه ریشه در خلق در تراب دارد. مطابق اظهارات گفته شده در بالا- فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ وهمچنین خلق الانسان من طین همه مفهوم عمومی که انسان از خاک خلق شده از ماده بی جان به جاندار تبدیل شده. اول از تراب وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ وسپس به نطفه ختم میشود. این آیات دقیقا بهم پیوسته هستند و هر کدام مطلب خاصی از آن دوره را بیان میکنند. موضوع سلاله من طین و سلاله من ماء مهین مطالب کاملا علمی است که باید با  دیدگاه علم شیمی و زیست شناسی بررسی گردد و یقینا برای علم بسیار ارزنده و جدید است و دیدگاه نو و تازه را پیش پای علم می گذارد. درباره این دو مطلب در حال تدوین نوشتاری هستم که انشاءالله تقدیم حضور خوانندگان عزیز قرار خواهد گرفت. به امید روزی که پرده ابهام تصورات ذهنی غلط از روی مفاهیم عالیه آیات متشابه قرآن که با علوم تجربی قابل فهم هستند برداشته شود .سید محمد تقوی اهرمی دی ماه 1397 ویرایش جدید خرداد 1399-ویرایش جدید اسفند 1402

 

بازدید: 4463

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید