قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

چگونگی روند پیدایش حیات در زمین اولیه از نظر قران

 

امروزه بیوشیمیست ها  در زمینه چگونگی پیدایش حیات در کره زمین  سعی می کنند با ارائه نظرات جدید معمای بزرگ ناشناخته را به کمک بررسی های علمی حل نمایند. الکساندر ایوانف اوپارین دانشمند زیست شناس معروف روسی اولین ماتریالیست بود که با بررسی ها و نظرات علمی خود در سال 1946 سعی نمود مسئله پیدایش حیات در زمین را وارد حوزه علم نماید. نظرات وی بیشتر جنبه ماتریالیستی و ضد فلسفه آفرینش توسط قدرت مافوق طبیعت است. مرکز ثقل نظریه او که تمامی فعالیت های علمی او را در این راستا شامل میشد چگونگی پیدایش اولین سلول زنده از میان طبیعت و بر اساس روش های علمی یا قوانین طبیعت است. مهمترین نکات این نظریه عبارتند از:
1-حیات مانند سایر پدیده های طبیعی از طبیعت مادی است به عبارتی از ماده بی جان منشاء گرفته است و هیچ  نیروی معنوی که با ماده همخوانی ندارد و از طریق ماده قابل فهم نیست در آن دخالتی ندارد. منظور خود بخود و اتفاقی ایجاد شده.
2-حیات زمانی میتواند ایجاد شود که از نقطه ای مادی شروع و به حرکت خود به جلو و یا بسمت پدیده پیشرفته تر ادامه دهد. حیات نمی تواند بدون مقدمه و ناگهانی ایجاد شود. اصطلاحا دوره تکامل را باید طی کند .
3-در یک زمان مشخص از دوره پیدایش زمین می بایستی مواد اولیه طبیعی ساختار حیات در شرایط لازم ایجاد شود مانند کربن، آب، آمونیاک و غیره و به مقدار فراوان به عنوان مواد اولیه سلول زنده اولیه


پایه و اساس نظریه های پیدایش حیات در کره زمین بر اساس نظریه او شکل گرفت و وارد حوزه علم و بررسی قرار گرفت 

معروف ترین دانشمندان زیست شناسی در باره نظریه اوپارین مطالب زیر را بیان داشتند ومن می خواهیم در پایان از این نظرات مطلب خودم را در اثبات نظریه قرآن بیان کنم. باید اذعان کنیم که آزمایشات و بررسی های علمی انجام شده بسیاری مورد تایید علم قرار گرفته است. البته در موضوع خاص مورد بررسی .
S.E.Bresler از موسسه فیزیک هسته ای و آکادمی دانشمندان روس در آن زمان اظهار داشت جهش های ناگهانی می تواند مهمترین نیروی پیش برنده تکامل  باشد و این به  ویژه در زمان پیش بیولوژیکی ایجاد سلول حیات اتفاق افتاده باشد. ماده  بیجان در دوره هائی و یا دوره ای باعث بوجود آمدن ماده جاندار شد. 

Dean H, Kenyon  از انستیتو سلول و مولکولار بیولوژی دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا نظر داد که اوپارین  چهار چوب  تئوری پیدایش حیات که بر پایه آزمایشات علمی استوار بود را ارائه داد. نظرات او بر پایه تئوری داروین بنا شده که بخصوص درباره زمان پیش بیولوژیکی نیاز به بررسی بیشتری دارد (نظریه داروین بیشتر زمان خیلی کمتر از یک میلیارد سال تا کنون را شامل میشود. پدیده حیات مسائل بسیار پیچیدهای دارد که با تئوری تکامل داروین همخوانی ندارد. بویژه پیدایش و مکانسیم تشکیل DNA.

 
John Keosian از لابراتوریم  بیولوگی دریایی در وید هول آمریکا میگوید قبلا باور عمومی بر این بود که پیدایش حیات هیچ وقت با آزمایشات طبیعی قابل شرح دادن نیست به دو دلیل یکی اینکه فقط موجود زنده میتواند ترکیب آلی بسازد و در ثانی پیدایش خود به خودی حیات با آزمایشات امکان پذیر نیست ( آزمایشات  ردیس تا پاستور). اولین مورد آزمایشات میلر اوپارین را ذوق زده کرد. اما آزمایشات بعدی به دلیل مشاهده  تناقضات فراوان از جمله پیدایش دو نوع ایزومرالفا و بتا از هر مولکول آلی در کنار هم  تاکنون نتوانسته اند تایید علمی بگیرند.

آزمایشات متعددی برای رسیدن به نقطه آغازین حیات تاکنون توسط دانشمندان انجام شده و تا اندازه ای به چهارچوب مشترک و مورد تایید علم دست یافته اند. اما نکات لاینحل زیادی پیش پای دانشمندان قرار دارد. از آنجائیکه آغاز حیات در زمانی صورت گرفته که پوسته خارجی زمین دستخوش تغییرات بسیاری شده است دسترسی به سنگواره و فسیل از آن زمان امکان پذیر نمی باشد. سوال اصلی در مبداء حیات برای دانشمندان بروز این حادثه بر اساس ضرورت و برنامه ریزی از پیش تدوین شده آفریدگاری توانا بوده است یا پیدایش حیات اتفاقی  و بی برنامه صورت گرفته است. در روی زمین بوده و یا از فضا به زمین انتقال یافته. حیات امری طبیعی بوده و یا حادثه ای ماوراء طبیعی و از خارج از محدوده ماده صورت گرفته است. نکات کلیدی این سئوالات را قرآن مجید دقیقا پاسخ میدهد و فراتر از علم امروزی موضوع حیات را اعلام کرده است که متاسفانه با تسلط بینش و افکار قدیمی بر آیات پیدایش حیات، نظرات علمی قرآن همچنان درهاله ای از ابهام  که ساخته و پرداخته ذهنیت متحجرانه خود ما است پنهان شده است.

امروزه بیوشیمست ها از قبیل راینهارد کاپلان ،دی کر سان و ارنست مایر  و بسیاری دیگر موضوع آغاز حیات را وارد بحث ها و تجسس های علمی کرده اند. چگونه از ماده  بیجان حیات پدید آمد وچه عوامل مهم و کلیدی دست اندرکار پیدایش حیات بوده اند. اخیرا پروفسور کاپلان زیست شناس معروف آلمانی عنوان کرده است که آغاز حیات از نطفه بوده است. نطفه ای که خودبخود و بدون دخالت پدیده نر و ماده قابلیت تکثیر پذیری را بدست آورده واین سرآغاز پیدایش حیات بوده است.

قرآن در این ارتباط میفرماید- أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنی- آیا انسان نطفه تقدیری نبود که مقدرمی شود. آیا انسان نطفه تحت برنامه ریزی و نرم افزاری الهی (تقدیر الهی) نبود که مقدر میشود (به بار مینشیند). چقدر زیبا و پر مفهوم یکی ازمعانی منی تقدیر است. معنای دیگر هم دارد مرگ، قضا و قدر، آرزو و در زبان عربی آب مرد هم اصطلاحا منی گویند. مدت های مدیدی است که تمامی معانی دیگر کنار گذاشته شده و به معنی آب مرد چسبیده ایم و به رحم  زن وصلش کرده ایم  آیا با خود فکر نکرده ایم که آب مرد به تنهائی نمی تواند نقش اساسی در ایجاد نطفه داشته باشد. آیا خداوند متعال که علم مطلق است آب مرد را اساس خلقت انسان و زن را قرار مکین برای ریختن آب مرد می داند  الم یک نطفه من منی یمنی. آیا انسان نطفه ای نبود که ریخته میشود؟؟

به علاوه  صحبت از خلق کردن اولیه است. معنی خلق یعنی ایجاد برای اولین بار از چیز دیگر و آن چیزی که خلق می شود قبلا وجود نداشته است. به نظر اینجانب در هیچ جای قرآن هنگام صحبت از نطفه از آب مرد و رحم زن اشاره ای نشده و این از تصورات ذهنی ما است. بهتر است با این دید هم آیات را بررسی کنیم شاید زوایای تاریک آن روشن شود. این یک پیشنهاد تعبیری است بر پایه آخرین نظریه علمی انشاء الله مورد توجه  قرار گیرد و خدمت ارزنده و ثوابی برای بانی این تغییرات ذهنی بر این قبیل آیات نصیب آنها شود.

آیات متعددی در قرآن وجود دارد که منی به مفهوم آرزو یا برنامه ذهنی است مانند این آیه ام للانـسـان مـا تـمـنى-نجم 24. آیا برای انسان چنین قدرتی در نظر گرفته شده که آرزوهایش را جامه عمل بپوشاند .منی تقدیر الهی است و تقدیر الهی هم به معنی برنامه ریزی از پیش تدوین شده الهی است خداوند متعال برای خلقت انسان برنامه تدوین شده قبلی داشته و از این جهت می فرماید.


قُتِلَ الْانسَانُ مَا أَكْفَرَهُ مِنْ أَىّ‏ِ شىَ‏ْءٍ خَلَقَهُ مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَه ثمُ‏َّ أَمَاتَهُ فَأَقْبرَهُ  17- 12 سوره عبس "مرگ بر انسان باد چه چیز او را کافر ساخت (چرا ناسپاس و پوشاننده حقیقت است ) از چه چیزی خلق شد از نطفه خلق شد و سپس او را در چهارچوب تقدیر الهی قرارداد و راه تکامل و انسان شدن او را هموار ساخت  و مرگ سرنوشت او است که او را میمیراند و  محو میکند ".(قبر محل محو شدن آثار مادی انسان است تا روز قیامت ) و آیه دیگر را مرور می کنیم .

هل أَتىَ‏ عَلىَ الْانسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيً مَّذْكُورًا إِنَّا خَلَقْنَا الْانسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعَا بَصِيرًا إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا سوره دهر1الی 3 "آیا بر انسان در بین دوران، زمانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود(لم یکن شیی جزء سرنوشت تکاملی او از نقطه آغاز بدا خلق الانسان است، بود ولی قابل ذکر نبود آنهم در دنیای مادی ) بدرستی که ما انسان را از نطفه  مختلط بدون نر ومادینگی- سلول اولیه حیات که خود بخود تکثیر میشد –نطفه ای که در معرض برنامه ریزی خلقت قرار گرفته بود –نبتلیه- مبتلا به گذراندن برنامه ریزی خلقت بود و این نطفه را (تا آنجا  تکامل دادیم  که در آن حس) شنوائی وبینائی قراردادیم و راهش را هموار کردیم ولی او شکر گذار است یا ناسپاس ( باید خود را نشان دهد ). برای روشن شدن معنی  منی به عنوان طرح ریزی در ذهن یا آرزو رجوع میکنیم به آیه-

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ –حج 52  

"ما قبل از تو(ای پیامبر گرامی)هیچ رسول و یا نبئی نفرستادیم مگر اینکه شیطان هنگامی که آنها آیات الهی را با آرزو هائی که در ذهن داشتند مطابقت می دادند، شیطان در امنیه آنها (در آرزوها و تصورات ذهنی آنها) دخالت میکرد و خداوند آن القائات شیطانی را از ذهن آنها پاک می کرد و بدین طریق آیات خود را محکم  و تثبیت میکرد که خداوند عالم حکیم است" .  

تمنی و امنیه و منی همه از یک مقوله هستند به معنی برنامه ریزی طرح شده در ذهن که همان آرزو است .خداوند متعال در آیه 7 سوره سجده می فرماید-

الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ-"خداوند تمامی چیز ها را در زمین به بهترین وجه خلق کرد (ماده را در زمین اولیه طوری آراست تا شرایط را برای خلقت انسان آماده کند) و سپس خلقت انسان را از طین یعنی خاک یا ماده بی جان آغاز کرد. تراب ، طین ،همه معنی ماده بی جان را میدهد . خداوند حیات را از ماده بی جان آفرید ودردرون پروسه حیات خلقت انسان ا آغازید و هر آغازی هم دنباله دارد پس پروسه حیات خلق الساعه نبوده است. آغاز به معنی ابتدای یک دوران است. برای مفهوم دقیق تر توجه شما عزیزان را به آیه مهم حیات در قران جلب میکنم آیه اقوات.

براساس آخرین نظریه علمی که اخیرا دانشمندان زیست شناسی به عنوان ایراد بر نظریه سلول اولیه حیات عنوان میکنند این است که زمانی سلول اولیه حیات که همان نطفه است میتواند ادامه حیات دهد و تکثیر یابد که غذای مورد نیاز آنها قبلا ایجاد شده باشد آنهم غذای قابل مصرف برای موجود زنده به تعبیر قرآ ن قوت و جمع آن اقوات است. 

چهار دوره اقوات که هیچ ارتباطی به شش دوره خلقت کائنات ندارد و کاملا مستقل است را مرور میکنیم آیات 9 الی 12 سوره فصلت درباره سیر تکاملی خلقت زمین است و آیه اقوات هم در درون آن قرار دارد.

قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْدَاداً ذٰلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ‌ (9)زمین پس از جدا شدن از توده ابر خورشیدی در دو دوره خلق شد. این دو دوره بحث مخصوص به خود را میطلبد که انشائالله مستقل و جداگانه بیان میشود دوره تکامل اتمی و دوره تکامل شیمیائی .این دو دوره  بر اساس آیه 10 همین سوره تا پیدایش رواسی ادامه داشته است یعنی پوسته جامد زمین ،طبیعی است که پستی و بلندی و کوه های اولیه که ریشه در درون زمین داشته است همه در رواسی قرار دارند و خداوند متعال برای همین از کلمه رواسی استفاده کرده است .تا اینجا خداوند زمین را آماده برای خلقت حیات کرده است الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ –و ایه 10 سوره فصلت

وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌ ودر زمین از بالای آن رواسی را قرار داد و در آن برکت نهاد و اقوات را در چهار دوره تقدیر کرد برای نیاز درخواست کنندگان سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌ در خواست کنندگان این غذا اولین تک سلولی های حیات در زمین اولیه منظور است. 

اول اقوات ریشه در بداء خلق الانسان من طین دارد که آغاز پیدایش حیات است دوم در رواسی صورت گرفته یعنی روی پوسته جامد زمین. سوم در یکی از چهار دوره اقوات مهمترین حادثه حیات که تشکیل ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حاوی کدهای اطلاعات حیات RNA است رخ میدهد و احتمالا در آخرین دوره آن بوده است در دوره چهارم نطفه تشکیل میشود و خداوند نطفه تازه تشکیل شده که امشاج است یعنی در درونش پتانسیل تکثیر پذیری بدون دخالت نر و ماده قرار دارد را در این دوره خلق میکند. سپس در پروسه تکامل قرار داده میشود. خداوند ابتدا خلق میکند و سپس آن را می پروراند و بسوی هدف مورد نظر هدایت میکند. خلق فسوی و قدر فهدی.

الَّذي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ في‏ أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ-نحل 4 أَ كَفَرْتَ بِالَّذي خَلَقَكَ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلاً-انفطار7-وسوره مرسلات ایات 20 الی 23- أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ إِلَى قَدَرٍ مَّعْلُومٍ- فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ –آیا شما را از آب کم و ناچیز نیافریدیم و آنرا در قرارگاه محکم و استوار قرارندادیم تا زمان مقدر شده بر اساس تقدیر الهی و بر تقدیر و برنامه ریزی خود فائق آمدیم و چه برنامه ریزی توانائی انجام دادیم. برای روشن شدن بحث قرار مکین و ماء مهین و زمان و کلید اصلی پیدایش حیات باید  بحث را به محافل علمی و آخرین نظریه ای ابرازی در باره پیدایش حیات بکشانیم و پس از روشن شدن موضوعات نظریه علمی قرآن را بصورت یک نوشتار کوتاه بیان کنیم .


پیدایش غیر بیولوژیکی بیو پلیمر ها  در مرحله دوم اقوات


اکسیژن آزاد در مراحل ایجاد اقوات  مانند سم خطرناک عمل میکند و در امر پیدایش حیات خلل ایجاد میکند و باعث اکسیده شدن مولکول ها میشود. برای همین منظور از محیط دور نگه داشته می شود. هر مقدار اکسیژن  که آزاد شود  فورا جذب عناصر دیگر شده و تشکیل کانی های پوسته خارجی زمین را می دهد. بهمین دلیل است که 47 درصد پوسته جامد زمین اکسیژن است. مقدار اکسیژن آزادی که وارد جو اولیه زمین میشد به دلیل بازی بودن محیط با هیدروژن تشکیل آب را میداد. لازمه حیات در زمین  نبودن اکسیژن آزاد و آب به مقدار کم بوده است. جرقه حیات به این دو عامل به عنوان شرایط اولیه  نیاز داشت. وقتی نطفه اولیه ایجاد شد آب فراوان مورد نیاز بود و حیات ادامه تکامل خود را در آب گذراند. مولکول های آب، متان و آمونیاک و تا اندازه ای هیدروژن سولفید مولکول های پایه حیات بودند. بیو پلیمریزاسیون از مولکول های بیو مونومر ها مانند پروتئین ها و نوکلئوتید ها و قندها به وجود می آید. یک و یا چند مولکول آب بر حسب تعداد مولکول های مونومر ترکیب شده (بهم وصل شده) در محیط آزاد می شود آبی است دفع شونده. این آب دافع در پروسه حیات بسیار اهمیت دارد .آنهم در بین حما مسنون و صلصال کالفخار (بین جسم سخت و محکم و جسم نرم ) به وقوع می پیوست.

در سلول های زنده آنزیم ها به عنوان کاتالیزاتور عمل میکنند و این کاتالیزاتورها آب دفع شده را ازمحیط جذب می کند تا مولکول های بیشتری بهم بچسبند. در آغاز به تعبیر قرآن این سفال داغ پخته (مانند سفال کوزه که در آتش آب آن گرفته و خشک می شود ) به عنوان کاتالیزاتور عمل میکند. در پروسه سنتز غیر بیولوژیکی این واکنش عملی نیست اما بر اساس آزمایش های انجام شده  اگر محلول آبکی رقیق از مولکول های منومر شامل پروتئین ها ، قندها نوکلئوتید ها ی ساده را با قطره چکان بر روی شن از نوع کانی سیلیکات و یا خاک رس بسیار داغ یا به عبارتی سفال پخته داغ بچکانیم  آب بخارو یک توده سیاه  چسبنده باقی میماند و منومرها به پلیمرها تبدیل میشوند با این روش پروتونوئید ها تشکیل میشوند. زمانی که حرارت سطح خارجی زمین به حدود 130 الی  150 درجه رسید پروسه اقوات شروع می شود در محیط آب کم امکان تشکیل توده سیاه چسبنده مهیا می شدند. آب کم در این شرایط یک عامل مهم ایجاد مولکول ها پلی مر است و خداوند متعال برای تفهیم نقش مهمترین عوامل پیدایش حیات از کلمات خاصی استفاده می کند و به عبارتی خداوند با کلمات خود حقیقت را بیان میکند. مولکول های آلی پولیمر بشکل توده چسبناک و سیاه که متشکل از پروتئین ها و اسید نوکلوئیک ها است روی آنها باقی می مانند که این همان حما مسنون است که بر روی صلصال قرار می گیرد. وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ سوره حجر 26.

 در حقیقت انسان از توده سیاه ونرم و در سنگ رس داغ و پخته خلق شد. نطفه ای که آغاز خلقت حیات است. زمانی که غذای بیولوژیکی خلق میشود به عبارتی آخرین دوره اقوات همان نطفه است که قابلیت تکثیر پذیری خود بخود را دارد . این مطالب کاملا علمی و بر اساس آزمایشات تجربی به اثبات رسیده است .البته نکات کلیدی  علمی و تحقیقاتی آن در کتاب پیدایش حیات از پروفسور کاپلان ترجمه وعینا نقل گردید و بقیه  و تفسیر مطالب از اینجانب است واین کشف علمی است از قرآن  و رشته تحصیلی من هم فوق لیسانس بیوشیمی از دانشگاه دولتی زاربروکن آلمان این مطالب کاملا علمی و بر اساس آزمایشات توسط میکروبیولوژیست معروف  John Desmond Bernal   از پیشگامان بلورشناسی با اشعه ایکس و فعال سیاسی و عضو حزب کمونیست بریتانیا است انجام شده.

از لابلای بحث ها و نتایج آزمایشات او تصادفی مطالب را استخراج کردم . بعلاوه پروفسور Richard E. Dickerson در مقاله تکامل شیمیایی آغاز حیات در مجله علمی Evolution Spektrum der Wissenschaft -Scientific American 1986   به آزمایش ایشان اشاره کرده. البته پروفسور برنا ل نمی دانست با آزمایش خود که به عنوان ادله ماتریالیسم آن را بیان می کرد چه خدمتی به بیان اعجاز قرآن نموده و این خود واقعا اعجاز قرآن است.

 بنابراین پروتئین ها و و با اتصال زنجیره ای واز دست دادن مولکول آب ایجاد شده اند که همان ماء دافق است  تشکیل میشوند. این واکنش شیمیائی باید در محیطی که آب را جذب می کند صورت پذیرد. ارگانیسم های زنده امروزی از مولکول ATP  به عنوان کاتالیزاتور استفاده  می کنند که یک انیدرید تری فسفات پایدار در آب است. در زمین اولیه این واکنش در محیط  خشک و داغ  و ا حضور پلی فسفات و مشتقات سیان هیدرید و کاربو دی ایمید ها صورت گرفته  فاکس و همکاران از حرارت دادن مخلوط خشک اسید های آمینه در 150 تا 200 درجه و در چند ساعت یک توده سیاه رنگ بدست آوردند که در آب به خوبی حل و پلی آمینو اسید ها با یک یا دو دوجین عضو تشکیل شده بودند.

این ترکیب دارای پیوند پپتید وشبیه پروتئین بود آن را پروتونئید نامیدند. البته اکثر پیوند ها از نوع ایزومر آلفا نبودند (آزمایشات ترکیب های آلی پلیمریزه انواع ایزومر اسید های آمینه یافت می شد. در صورتی که در بافت موجودات زنده فقط نوع  ایزومر آلفا ها به کار رفته ) ولی فعالیت آنزیمی از خود نشان دادند. آنها این آزمایش را به مدت چند روز در حرارت 75 درجه سانتیگراد انجام دادند و همان نتیجه را گرفتند. این آزمایش را در حضور پلی فسفات ها و در 70 درجه سانتیگراد تکرار کردند و زنجیره های بیشتری را بدست آوردند. در حضور سنگ آتشفشانی و سفال و ماسه هم نتایج مشابه بدست آوردند.

بیوشیمیدانان Paecht  و Horowitz در آزمایشات متعدد  بر روی سفال، پیریت  به پلیمریزاسیون  پروتئینها و اسید نوکلوئیک ها دست یافتند . Bernal J.D. در کتاب پیدایش حیات چنین عنوان کرده: مولکول های آلی در محیط خود (درون گودال های زمین اولیه)  و در اثر حرارت و خشکی توسط  سطح خارجی کانی ها جذب شده و سپس تغلیظ می شدند و این کانی ها  مثلا خاک رس  ویا میکا که از قشر سیلیکات با بار منفی تشکیل شده  اند  یون های مولکول های مونومر  با بار مثبت  را به خود جذب می کردند در فضای بین مولکولی قشر سیلیکات و بین آنها مولکولهای  آب قرار می گرفتند این کانی ها  به خوبی می توانستند  نقش کاتالیزاتور را بازی کنند

در خرده سیارک ها که عمر آنها اندازه عمر زمین است و اطلاعات خوبی از وقایع تشکیل حیات در اختیار دانشمندان قرارداده است توده سیاه چسبنده مشاهده و مورد آزمایش قرار گرفته است. در این توده سیاه ترکیبات پلیمریزه  پروتئین و اسید آمینه کشف و به اثبات رسیده. ( به مقاله سفال و خاک رس در جزوه Spektrum der Wissen schaft 1979 مراجعه شود )-( نقل از مقاله تکامل شیمیایی در پیدایش حیات  از دی کرسان).

خاک رس محیط بسیار خوبی برای ایجاد پلیمریزاسیون هاست. نوع غیر بیولوژیکی  اسید های آمینه و سایر بیو منومرها  در محلول رقیق آبکی با گروه های شیمیائی ساختار خاک  رس پیوند برقرار می کنند و در این نوع پیوند اتم های فلزی به عنوان کاتالیزاتور در واکنش مونومر ها به پلیمرها فعالیت می کنند. رس میتواند مونومرها را تنگاتنگ به هم وصل کند. البته نکات کلیدی و مهم بسیاری است که چگونه مولکول های DNA و براساس چه برنامه ریزی در توده سیاه چسبنده ایجاد می شوند .به عبارتی چگونه در این لحظه از ماده  بیجان حیات خلق می شود  و این تنها قدرت و اراده ذات باری تعالی است که علم از درک آن عاجز است و عاجز خواهد ماند که علم آن تنها نزد خدا است .وعنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو. این که دانشمندان  با بررسی های خود به مبداء حیات رسیده اند بسیار با ارزش است. متاسفانه دانشمندان زمین شناسی و زیست شناس مسلمان هنوز از واقعیت علمی این موضوع در قرآن بی خبرند. شاید هنوز به  این باور نرسیده اند که در قرآن همچو مطالب علمی بروز وجود دارد.به خصوص در باره پیدایش زمین و حیات اولیه.


A.G.Cairns-Smith از دانشگاه Glasgow وDavid C. Mauerzall  از دانشگاه راکفلر نیویورک طی تحقیقاتی بر روی کانی های خاک رس Ton mineralien به این نتیجه رسیدند که تکامل شیمیایی بسیاری از مولکول های آلی بر روی کریستال های این کانی ها بصورت یک سیستم بسته عمل کرده اند. این کریستال ها به دلیل بار الکتریکی سطوح  خارجی خود مولکول های آلی مانند اسید های آمینه و نوکلئو اسیدها را به خود جذب و سنتز ماکرومولکول ها را کاتالیزه کرده اند  و سبب تشکیل بیو مولکول های آلی ماکرو شده اند. ساختار کریستالی ماهیت داده های اطلاعاتی داشته و ماتریکس اولیه را در مولکول های آلی ایجاد کرده اند و همینطور ماکرو مولکول های آلی پیچیده تر تشکیل تا به خاصیت تکثیر پذیری بدون کمک خاک رس گداخته (خشک شده در اثر حرارت) رسیده اند.

wolfgang Weigand و Mark Doerr از دانشگاه فریدریش-شیلر Jena این آزمایش را بر روی سولفید آهن انجام داده است. 

Aharon Katchalassky توانست از محلول آبکی رقیق  بکه مک کانی خاک رس پروتئین با زنجیره بیش از 50 تکه اسید آمینه وبا صد در صد بازده تولید کند. آزمایشات متعدد بسیاری در این زمینه انجام شده که چند نمونه برای کسانی که تمایل دارند موضوع را پی گیرند اشاره شد. مطلب مهم این است که تمامی آزمایشات بر روی کانی ها و خاک رس پخته و در حرارت بر روی کانی دوده سیاه رنگ چسبنده بجای مانده که ماکرو مولکول های آلی را در بر داشته .

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ. مجددا به  ایه 10 سوره فصلت توجه فرمائید- وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌-رواسی پوسته خارجی زمین است. پس از تشکیل رواسی خلقت اقوات درچهار دوره برنامه ریزی می شود.


غذای بیولوژیکی مواد آلی تکثیر پذیر است  پروفسور کاپلان دانشمند زیست شناس معروف آلمانی پیدایش اولین سلول بدون هسته تکثیر پذیر را که به پروبیونت ها مشهور است را در چهار دوره تقسیم بندی کرده است. این سلول اولین نطفه حیات است قرآن می فرماید پایه حیات تمامی موجودات از جمله انسان از این نطفه آغاز شده است و طبق برنامه ریزی قبلی بوده است

 
چهار دوره پیدایش غذای بیولوژیکی این چهار دوره طبق تئوری  پروفسور کاپلان بشرح دیل است


1-تولید غیر بیولوژیکی مولکول های پایه و آلی.از قبیل آب متان و آمونیاک و تا اندازه ای هیدروژن سولفید برای ایجاد پروتئین ها و اسید نوکلئیک ها و قند های ساده
2-ایجاد ترکیبات زنجیره ای یا پلیمریزاسیون از مولکول های ایجاد شده در دوره اول
3-اتصال مولکول های پلیمریزه شده به یکدیگر و تشکیل  ماکرو مولکول ها و تشکیل ساختار مولکولی آلی که توسط غشاء پوشیده بودند به عنوان سنگ بنای پروبیوت ها (سنگ بنای حیات و خلقت انسان از صلصال من حما مسنون در این دوره است ) کد های حیات به عنوان ماکرو مولکول های زنجیره ای دراز
4-تشکیل پروبیوت ها که  به عنوان اولین مواد آلی تکثیر پذیر بشمار می آید.( خلقت غذای تکثیر پذیر مورد استفاده موجودات زنده که از باکتری ها شروع شد سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ‌ از این دوره به بعد است)


پروفسور کاپلان و سایرین  می گویند تصادف عجیب و معجزه آسا باعث ایجاد  پروبیوت ها شده وقران میفرماید با برنامه تدوین شده خالق متعال  و به عنوان پایه خلقت انسان  از حیات ایجاد شده است و هدف آفرینش حیات نیز خلقت انسان بوده است.

مطلب مهمی که اوپارین بنیانگذار بحث ایجاد حیات به عنوان برگ برنده ایده ماتریالیستی بیان کرده  دو مطلب است. اول حیات از ماده بی جان بوجود آمده و این ماده در طبیعت بوده است و قرآن می فرماید ما انسان را از ماده بی جان آفریدیم و بداء خلق الانسان من طین خلقت آغازین انسان از خاک این ماده بی جان شروع شد. خاک طین لازب همه مفهوم ماده بی جان است و از همین طبیعت زمین است و این عظمت باری تعالی است که میتواند از ماده بی جان یعنی طین حیات را بیافریند و این مسئله مهم درست مطلبی است  که زیست شناسان در درک آن عاجزند.

مطلب دوم اوپارین که افتخار می کند از انگلس گرفته و می گوید حیات باید پروسه تکامل را ادامه دهد و یک باره و خلق الساعه بوجود آمدن امکان ندارد. قرآن میفرماید.ما خلقت انسان را از طین آغاز کردیم و آغاز کردن ادامه هم دارد. لذا از نظر قرآن آغاز از طین و ادامه آن از اقوات  در پروسه طولانی زمان بر حیات بوده است

پروفسور مانفرد آیگن برنده جایزه نوبل در شیمی و رئیس انستیتو ماکس پلانک گوتینگن آلمان می گوید تصادف در پیدایش حیات اولیه آنقدر غیر ممکن است که به معجزه شبیه است  بیولوژیست معروف فرانسوی jacques Monod  میگوید ساده ترین فرم سلول اولیه حیات با مکانیسم بسیار پیچیده قابل قیاس است و ایجاد چنین مولکولی به صورت اتفاقی  مساوی است با صفر. پروفسور کاپلان که به تصادفی بوده پروسه حیات اعتقاد دارد نیز می گوید ضریب و احتمال این تصادف می تواند یک در کل کیهان باشد. برای اینکه مطالب عنوان شده بالا بهتر درک شود باید سفری به زمین اولیه داشته باشیم و شرایطی که غالب بر آن زمان بوده در ذهن  تجزیه و تحلیل کنیم که البته به مقاله جداگانه و با استناد به علم زمین شناسی نیازمندیم که انشاءالله با جمع آوری آخرین داده های زمین شناسی  تقدیم حضور علاقمندان میشود. به امید دیدار مجدد در سایت. این مقاله مجددا ویرایش گردید وبسیاری از دیدگاه ها با آخرین نظریه ها اصلاح گردید.معرفی سایت به علاقمندان نو اندیشی علمی در آیات متشابه کمک شایانی است برای توسعه تفکر و تعقل و تدبر در آیات متشابه قرآن. ویرایش جدید اسفند 1397 و تیرماه 1399

 سید محمد تقوی اهرمی –تهران اول رمضان المبارک مطابق 28 خرداد 1394-التماس دعا دارم.


 

بازدید: 8456

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید