قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

خلق الموت و الحیات و زمان رخداد آن در زمین اولیه قسمت دوم

ادامه مطلب قسمت اول

در نوشتار قبل تفاوت زندگی و حیات و عوامل مجموعه حیات در زمین بحث شد. چرا در قرآن مرتبا و در آیات مکرر از زنده شدن زمین خشک با باران سخن به میان آورده و سموات و الارض را محل رخداد مرگ و زندگی می داند، اشاره به عوامل تجدید پذیری حیات است. آیات 4 تا 6 سوره جاثیه -ان فی السماوات و الارض لآیات للمومنین در جو طبقاتی (هفت جو زمین) آیاتی داریم برای مومنین نقل می کنیم- وَ فِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ -در خلق شما(حیات در زمین) و پراکنده کردن دابه (ریز جنبندگان در خاک) آیاتی است برای کسانی که به یقین رسیده اند - وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاء مِن رِّزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ-
اختلاف در زمان شب و روز و رزقی که ما از جو باران زا نازل می کنیم و با آن خاک را بعد از مردن (لم یزرع شدن آن ) زنده می کنیم و وزیدن باد برای انگیزش ابرها آیاتی هستند برای کسانی که عقلشان را به کار می گیرند. تلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ- این آیات که برای تو خواندیم به حق و(بر اساس برنامه ریزی حساب شده) است آیا به حدیث بعد الله(قرآن) و آین آیات (که سبع المثانی، قرآن ثانی) ایمان می آورند.

در آیات فوق عوامل اصلی زندگی ِ(یحیی)، سماوات و الارض، خلق شما (حیاتی که در آن زندگی می کنید) و ریز جنبندگان درون خاک، اختلاف شب و روز، بارش باران که تمامی ارزاق جانداران و حیات به آن وابسته است و چرخش باد نام برده شده. حال آیا دانه گیاهان که در خاک پراکنده هستند و بعد از باران همه سبز و خرم زنده می شوند. جزء زنده ها هستند یا امواتند. دابه و نقش آن در بقاء حیات

آب و نقش اصلی در حیات زمین


من الماء کل شیی حی، جانداران همه در آب زنده زنده هستند. آب بستر حیات است. آیا آب به تنهائی جنب و جوش و فرمان رشد را صادر می کند یا نرم افزار ژنوم درون دانه فرمان را از روح درون آن می گیرد. مسلما روح در جانداران که امر خداوند است بر رشد نظارت دارد. در آیه 4سوره رعد می فرماید-

وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَىٰ بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَىٰ بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ -و در زمین (خشکی) قطعاتی مختلف ( با شرایط آب و هوائی متفاوت ) وجود دارند از باغ هائی از انگور و کشتزار ها و نخلهائی از انواع مختلف ( از ریشه های گوناگون که به معنی انواع مختلف است) همه با یک آب واحدی سیراب می شوند ولی میوه و ثمر های مختلفی برای خوردن می دهند و این برای کسانی که تعقل می کنند آیاتی از خداوند هستند (عامل حیات تنها آب است؟) عامل اصلی ایجاد حیات و عواملی دیگر هم دست اند کار بقاء حیات هستند. بنابراین آب لازمه شروع زندگی گیاهان است ولی نرم افزاری در دانه ها وجود دارند که فرمان آن دست خداوند است. در این دو آیه زندگی و مرگ با امر خداوند می شود خلق به معنی حیات. روح در علقه نفخه می شود مرگ و حیات را رقم می زند. علقه خون بسته در رحم و جنین نیست در زمین اولیه است. علقه به عنوان خون بسته از تفسیر صدر اسلام است که به یاد گار آن بزرگواران باقی مانده و جاودان شده و آیات متشابه قرآن در خلق حیات را به قهقراء برده است.


در آیه 17 سوره حدید هم خداوند تاکید می فرماید- اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ- بدانید که خداوند خاک مرده را بعد از مرگ، زنده می گرداند و این چنین برای شما آیات خود را بیان می فرماید تا در آن اندشه کنید و دلیل آن را بیرون آورید. نگاهی به تفسیر این آیه در صدر اسلام داشته باشیم. چطور در بحار الانوار دست در تفسیر برده است. خداوند در آیه 50 سوره انعام می فرماید-

قل لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدي خَزائِنُ اللهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصيرُ أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ به مردم بگو که تو علم غیب نمی دانی و... ابن عباس هم علم غیب نمی دانسته که قائم ال محمد ع در زمین ظهور می کند. به جمله اول نگاه کنید.


ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها یَعْنِی یُصْلِحُ الْأَرْضَ بِقَائِمِ آل محمد (علیهم السلام) مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا یَعْنِی مِنْ بَعْدِ جَوْرِ أَهْلِ مَمْلَکَتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ بِقَائِمِ آل محمد (علیهم السلام) لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ.
ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها. قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ یعنی: بدانید که خداوند زمین را پس از مردنش زنده می‌گرداند. ما آیات خود را برای شما بیان کردیم تا درباره آن تعقّل کنید.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۷۴
بحارالأنوار، ج۵۱، ص۵۳/ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۶۳/ الغیبهْ للطوسی، ص۱۷۳/ منتخب الأنوارالمضییهْ، ص۱۸


دوران تکامل حیات در قرآن


انسان در نظریه تکاملی قرآن در چهار دوره مستقل به تکامل رسیده است و این مراحل و زمان بندی مختص نظریه خلقت حیات و درون آن انسان در قرآن است. خداوند در سوره انفطار آیات چهار تا شش می فرماید- يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ- الَّذي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ في‏ أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ- اى انسان چه چيز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته- خدا است که تو را خلق کرد سپس تو را سامان داد و سپس اعضای بدن تو را موزون ساخت و در نهایت به شکلی که مطابق خواست و برنامه ریزی خودش بود تو را صورت دهی کرد. تکامل انسان از نطفه آغاز شد این نطفه آبی بی ارزش نیست که مفسرین تفسیر کرده اند و آن را به معنی آب مرد بیان کرده اند. در آیه77 و 78 سوره یاسین می فرماید-

أَوَلَمْ یَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُبِینٌ ، وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ-آیا انسان نمی نگرد که ما او را از نطفه خلق کردیم که این چنین دشمنی می ورزد و برای ما مثل می زند و خلقت خودش را فراموش کرده است و می گوید این استخوان را چه کسی دو باره زنده می کند در حالی که پوسیده شده اند. مقایسه این آیه با آیه قبلی که بیان کردم موید این نظر است که خلقت انسان با نطفه آغاز شد. چرا خداوند شروع خلقت انسان را نطفه نامیده است. وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاْنسان‌َ مِن‌ْ سُلاله‌ٍ مِن‌ْ طین‌ٍ. ثُم‌َّ جَعَلْنا‌ُ نُطْفَه‌ً فی‌ قَرار مَكین‌ٍ. ثُم‌َّخَلَقْنَا النُّطْفَه‌َ عَلَقَه‌ً ( آیه 13 سوره مومنون) در حقیقت ما انسان را از رسوب (حما مسنون) در کریستال سنگ رس خلق کردیم و نطفه بیرون آمده از آن را در درون محفظه استوار قرار دادیم (غشاء سلولی و سپس این نطفه بیرون آمده از سلاله در سنگ رس را به علقه خلق کردیم. صورکم و احسن صورکم و راز نهفته در آن


خداوند برای خلق جانداران ابتدا در پروسه تکامل شیمیائی مولکول های ساده آب، آمونیاک، هیدروژن و کربوهیدرات ها را در چهار دوره اقوات برنامه ریزی می کند این مولکول ها ساده بودند که به هم پیوستن آنها طبق برنامه تدوین شده به نخستین مولکول آلی زنجیره ای RNA تبدیل می شود پایه اولیه ژنوم جانداران یک زنجیره کوتاه در هم پیچیده درون یک غشاء چربی در حقیقت یک سلول که نه هسته دارد و نه سیتوپلاسم و نه غشاء دور هسته یک تکه بسیار کوتاه RNA از بیست نوع اسید آمینه خوراکی از نوع ایزومر آلفا ونوکلئوتیدها یعنی تمامی مولکول های مورد نیاز ژنوم جانداران منتها در تعداد اندک و با پیدایش علم ژنتیک و نقش ژن جنسیتی نر و ماده به عنوان سلول لقاح یافته از کروموزوم نر و ماده را نطفه نامیدند و قرآن خلقت موجودات زنده را از پایه ژن شروع کرد در این نطفه بسیار ریز و فقط یک برنامه کد بندی شده داشت که در کوچک ترین نوع ویروس از نوع ویروس خانواده کرونا از این جهت هم خداوند اسم آن را گذاشت نطفه امشاج نبتلیه نطفه اختلاط ( مخلوط شونده و درهم رونده) با صفت مبتلا کننده یعنی نطفه ای که تمامی مولکول های ساختار مادی بدن موجودات را در خود دارد که باید در پروسه زمان با هم ممزوج شوند و خاصیت مبتلا کردن یکدیگر را داشته اند که اشاره به عاملی که باید به هم وصل شوند و تعداد مولکول های ژن اولیه را با کد بندی تدوین شده بسازند.

دوران خلقکم پیچیده ترین دوره خلقت حیات است که دانشمندان از درک آن عاجز هستند ولی در قرآن بسیار زیباو شفاف برای ما تبیان لکل شیی شرح داده است. فقط تفکر و تعقل خالی از تحجر می خواهد. در آیه 1 تا 3 سوره دهر آن را تعریف کرده است.

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا- إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا- إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا-آیا در سرنوشت شدن انسان زمانی در روزگار (دوران ساخته شدن پایه خلقت حیات او) نگذشت که چیز قابل ذکری نبود، وجود داشت ولی قابل ذکر نبود. هنوز به صورت چیزی که بشود به او هویتی منصوب کرد در نیامده بود-ما انسان که که هنوز هویتی پیدا نکرده بود را به نطفه امشاج نبتلیه خلق کردیم و راه تکامل آن را هموارو هدایت کردیم تا به بینیم شکر گذار خلق مهم خود است یا به عنوان پوشاننده واقعیت خلقت خود است. ما شامل اما کفورا شده ایم- می بینیم که تا کنون انسان راه کفور را طی کرده و حاضر نیست نگاهی هم به علم بیاندازد که آیا تفسیر ابن عباس در صدر اسلام می تواند واقعیت خلق او را روش کند. ولی این انسان با تحجر و لجاجت حقیقت را پوشانده است.


خلقکم و سواکم را خداوند در آیات ابتدای سوره سجده بطرز بسیار زیبا بیان فرموده است. الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ -خداوند تمامی ملزومات برای خلق حیات را بطور شایسته خلق فرمود و خلقت انسان را در کریستال رس داغ و از توده رسوب شده در آن شروع به خلق کردن نمود. الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ همان هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا-انسان در حال شدن است. ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ -سپس نسل بیرون آمده از بداء خلق الانسان من طین را در رسوب آب کم ( حما مسنون در صلصال) قرار داد. تااینجا دوران خلقکم است. ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ- سپس آن نطفه را سواه کرد سامان داد و این دوران سواکم است. وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ و این دوره عدلکم است که بعد از علقه و نفخت من روحی قرار دادن اعضاء بدن و موزون ساختن آن است که در پروسه تکامل جانداران از علقه برای شما قرار داد.

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلآئِكَةِ إِنِّى خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ فَإِذَا سَوَّيْتُه وَنَفَخْتُ فِيه مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَه سَاجِدِينَ
در هر دو آیه مرحله خلق کردن و سویته( الَّذي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ دو دوران خلق حیات) و نفخ فیه من روحی را بیان فرموده این دو مرحله در سرنوشت خلقتی انسان بسیار مهم و زمان بر بوده است سه چهارم زمان خلق حیات را در خود جای داده است که خداوند اهمیت آن را به ملائکه تذکر می دهد. در تمام این مدت طولانی خلق حیات در آب قرار داشت. مفهوم من الماء کل شیی حی در این جا روشن می شود همه موجودات در اب به زندگی رسیدند و در آب به زندگی ادامه می دهند. سه چهارم بدن ما و موجودات زنده در آب است . بدن موجود زنده یک سری واکنش های شیمیائی است که باید در آب جریان یابد. در آیه نخست ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین قبل از سویته آمده و در آِیه دوم انی خالق بشرا من صلصال من حما مسنون هم قبل از سویته آورده شده. بیانگر این است که صلصال من حما مسنون بعد از ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین است. چرا ؟ که سلاله من ماء مهین دوره متصل به بداء خلق الانسان من طین است و هنوز نطفه در صلصال و حما مسنون خلق نشده است. نکته جالب دیگر در آیه نخست از انسان و شروع خلقت آن نام برده می شود و در آیه دوم از بشر نام می برد. هر دو معنی ساختار مادی انسان در حال شدن است ولی از کلمه آدم اینجا استفاده نشده آدم در حال شدن است و خداوند مرحله صلصال و حما مسنون را به عنوان یک مرحله مهم به ملائکه تذکر می دهد. بنابراین ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین معنی بسیار گسترده دارد و نقش سلاله آب در بداء خلق الانسان من طین را باید در بیاوریم که اعجاز قرآن است و دریچه جدیدی را در پیدایش جاندار از بی جان را دقیقا مطابق آخرین نظریه علم زیست شناسی و زمین شناسی بیان می کند. از دو آیه فوق و مطالب ارائه شده به این نتیجه می رسیم که مراحل پیدایش اولین نطفه حیات در زمین اولیه و حدود سه و نیم میلیارد سال بر اساس نظریه دانشمندان زیست شناسی مد نظر قرآن است. رخداد های خلق من بعد خلق، ظلمات ثلاثه، و هی دخان(جو زمین تیره و دودی بوده) در این دو دوران است در حقیقت در سویته یا سواکم است. ترتیب این مراحل بشرح ذیل است.


رخداد حیات در زمین اولیه


خداوند در آیه 9 و 10 سوره فصلت شرح خلقت زمین در دو دوره را بیان می فرماید. در آیه 9 زمین در دو دوره خلق می شود و این دو دوره یا یوم ابتدا تکامل اتمی و تشکیل اتم های مورد نیاز خلق حیات در درجه حرارت بالا است، زمین تکه ای از خورشید بود که به بیرون پرتاب می شود و دوره تکامل اتمی خود را مستقل از خورشید می گذراند. پیدایش حیات و راز های آن در قرآن- در آیه 10 فصلت بلا فاصله بعد از بیرون آمدن از دوره دوم که تکامل شیمیائی است، روی زمین آن پوسته جامد را قرار می دهد و در آن برکت سنگ رس که حیات زمین به آن وابسته است و روی آن پوسته جامد، اقوات را در چهار دوره برنامه ریزی می کند. اقوات غذای باکتری ها است که به صورت مولکول های آلی ساده حیات است. دو مطلب مهم که مفسرین صدر اسلام نتوانسته بودند مفهوم آن را درک کنند و ما هنوز آن نظرات را بر باور خود نشانده ایم و لطمه به آیات متشابه علمی قرآن وارد می کنیم. اول رواسی کوه نیست . کوه ها حدود دویست میلیون سال قبل در اثر جدا شدن قاره ها ایجاد می شوند و دوم قدر(قدر با فتحه ق و تشدید دال یعنی برنامه ریزی کردن و مفسرین خلق کردن معنی می کنند که درست نیست) قدر فیها اقواتها فی اربع ایام.


نخستین نطفه بیرون آمده از سنگ رس نطفه امشاج نبتلیه که ویروس است که به باکتری تبدیل می شود و تا رسیدن به علقه از سه نوع باکتری گذر می کند. باکتری بدون هسته و غشاء هسته ای و سلولی اول غیر هوازی، دوم غیر هوازی فتو سنتز و سوم سیانو باکتری ها که اکسیژن برای جو زمین ایجاد می کنند و جو هفت طبقه زمین بنا می شود و جو شفاف و شب و روز ماهیت خود را باز می یابند که در آیه دحو الارض تاریخچه آن بیان شده این ها همه در حدود سه و نیم میلیارد سال به درازا می کشد تا به نطفه تکامل یافته با هسته و غشاء سلولی کامل یوکاریوت ها که قرآن آن را علقه نامیده است.

خلق علقه هنوز در دوران دوم زمین شناسی قرآن و قبل از دوره فعدلکم است. علقه تنها یک تک سلولی است که صفات کامل زنده بودن را دریافت می کند و اولین موجود زنده است که قرآن آن را حی می نامد و خلق(حیات) از این نطفه تکامل یافته که نفس واحده است آغاز می شود. علقه همان نفس واحده است


قرار گرفتن صفات زنده بودن در علقه


به آیه مهم تاریخه حیات بر می گردیم- الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ- در این آیات دقت کنیم از سه دوران پیدایش حیات نام برده است . اول- الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ در این دوره نطفه نخستین ایجاد می شود که دوران خلقکم است و دوم -ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ دوره سواک (سویته) یا دوران طولانی سامان دادن نطفه ها خلق من بعد خلق فی ظلمات ثلاثه تا علقه خلق شد و این جا است که به ملائکه دستور داده می شود به این علقه که روح خدا( امر و نفخت من روحی را در آن مسقر کردم ) سجده کنید.

جن و ملائکه مختلف که همان مولکول های ماموریت دار هستند آنزیم ها و سوخت و ساز( جن مولکول های مانند تری آدنین فسفات که مسئول سوخت و ساز باید در درون ساختار بشر که انس است قرار گیرند انسان مجموعه جن و انس است و جان الکترون نقش موثر در واکنش های شیمیائی دارد). سوم دوران عدلک است که در نفس واحده که همان علقه است بعد از تبدیل تک سلولی به پر سلولی بعد مضغه غضروفیان و استخوان و ماهیچه اعضاء قرار داده می شود که وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ است. تمام مطالبی که عرض کردم برای بیان صفت زنده بودن و تکثیر پذیری با پدیده مرگ و حیات است. از دید گاه قران برای خلق حیات و تکامل موجودات زنده از نطفه ها که تنها یک رشته RNA درون یک لایه چربی است باید به ژنوم DNA نرم افزار حیات با هدایت روح خدا (روح من امر ربی است) دستور و فرمان و هدایت حیات. سه و نیم میلیارد سال طول می کشد تا کد بندی ژنوم در RNA به تکامل برسد حال به صفات زنده بودن در علقه می پردازیم. به آیات زیر توجه فرمائید.

آیات 37 الی 47 سوره نجم- وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى- وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى- ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى -وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنتَهَى- وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى- وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا- وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى- مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى- وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى-برای انسان چیزی جز سعی و تلاش قرار داده نشده و نتیجه این تلاش خود به زودی دیده می شود و پاداشی در خور او داده می شود و پایان این تلاش به خداوند ختم می شود. تلاش انسان ثمره اسقرار امر خداوند در وجود او است که در یتلقی المتلقیان(ژنوم راست و چپ DNA) قرار داده شده و خداوند است که روحیات معنوی از جمله خنداندن و گریاندن را در او قرار می دهد و انه هو اضحک و ابقی- وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا- خداوند است که مرگ و زندکی را برای استمرار حیات مقرر می کند و خداوند است که کروموزوم جنسیتی را جفت جفت در نطفه ای که مقدر می شود خلق می کند.همه این صفات در نطفه علقه که روح خدا در یتلقی المتلقیان و در علقه قرار داده می شود– در نوشتار تکامل داروین و تکامل قرآن و تفاوت آن ها شرح داده ام.


1- علقه تک سلولی زنده سیستمی سازمان داده شده است و از یک سلول تشکیل شده اند و منشاء تمامی موجودات زنده است. سلول یوکاریوت
2- متابولیسم، زندگی بر اساس تعداد بیشماری از واکنش های شیمیائی در سلول ها رخ می دهد که عامل آن استقرار ملائکه و جن و جان در آن است. جن و انس ساختار مادی و نیروها که تامین کننده انرژی لازم برای ادامه حیات است.
3- رشد تحت برنامه ریزی یک نرم افزار تدوین شده یتلقی المتلقیان و به زبان علمی ژنوم و زیر نظر و هدایت روح صورت می گیرد.
4- تحریک پذیری و نشان دادن احساسات و عواطف معنوی وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى
5- استمرار مرگ و حیات وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا، تجدید پذیری حیات.
6- تکامل و رسیدن به هدف آفرینش وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى و نشاء آخر بر عهده خداوند است.
7-استقرار کروموزوم جنسیتی و برای تکثیر و انتقال داده های مشترک نر و ماده. تداوم بخش حیات


با توجه به مطالب عنوان شده زندگی و مرگ از زمانی که علقه خلق می شود و کروموزوم جنسیتی و روح خدا را می گیرد کلیه صفات موجود زنده را کسب می کند. علقه نفس واحده است و منشاء کلیه موجودات زنده است. حیات به مفهوم کلمه خلق زمان طولانی نیاز داشت تا شالوده آن گذاشته شود. اساس زندگی بر ژنوم کامل موجودات گذاشته شده و از زمانی که زوجین الذکر و الانثی در علقه قرارمی گیرد و روح که امرخدا است در آن استقرار می یابد تکامل موجودات زنده آغاز می شود ایحسب الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدًى أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِّن مَّنِیٍّ یُمْنَى ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنثَى- آیا انسان می پندارد به حال خود رها می شود آیا او نطفه ای در تقدیر نبود که مقدر می شود(به بار می نشیند دوره خلقکم و سواکم را طی می کند ) سپس علقه بود که خلق شد و سامان داده شد سپس در آن جنسیت نر و مادینگی (کروموزوم جنسیتی)قرار داده شد. چنین خدائی قادر نخواهد بود مرده ها را در قیامت زنده کند.

با توجه به کلمه زوجین یعنی دو جفت نر و مادینگی اشاره به کروموزوم جنسیتی است با ژن های XX و XY که روش تکثیر پذیری با موجودات قبل یعنی باکتری ها فرق می کند. حال این سوال مطرح است که دوران خلقکم و سواکم یا دوران باکتری ها با موجودات زنده سر و کار داشته ایم و می توانیم ان ها را هم جزء حیات یا خلق بشمار آوریم. از نظر قرآن بله و دوران مهم حیات است ولی مرگ و زندگی وجود نداشته است یعنی باکتری ها مرگ نداشته اند بلکه با تقسیم خود به دو موجود زنده ادامه حیات می دادند . مطلبی که هنوز علم آن را بررسی نکرده و قرآن به این مطلب مهم اشاره کرده است. بنابراین مرگ و زندگی و زوجین الذکر و الانثی هر دو در دوران سواکم در سیانو باکتری ها خلق می شوند و در نطفه علقه نهاده می شوند. سرنوشت خلق این چنین زیبا در قرآن بیان شده که حتی فیزیک دانان و زیست شناسان مسلمان هم توجه ای به این آیات و تفکر در آن نکرده اند. تنها نظر گذشتگان را بر باور خود نشانده و قرآن را فقط برای ثواب از رو می خوانند و به معنی و تجزیه و تحلیل آن کار ندارند. خداوند انشاءالله درک علمی آیات متشابه را به ما و دانشمندان مسلمان عنایت فرمایند-سید محمد تقوی اهرمی 20/1/1402

 

بازدید: 595