خانه

لَقَدْ خَلَقْنَا الانسانَ مِن صلْصال مِّنْ حَمَإٍ مَّسنُونٍ ...

 

قل سیروا فى الارض فانظروا کیف بدأ الخلق

در زمین گردش کنید وبنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علمی زیست شناسی پایه واساس حیات از حما مسنون آغاز شد ، توده سیاه رنگ چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکروملکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی .زیبا ترین وپر مفهوم ترین کلمه ازمشهودات حیات واین نقطه آغاز تکامل حیات است .هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید وعینک علوم طبیعی وفیزیک است و شفاف کردن موضوعات  خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان  وخلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن ومقایسه آنها با  آخرین نظریه های علمی است. به علاوه موضوع مرگ وحیات، قیامت از دید علم فیزیک وقرآن مورد تجزیه وتحلیل قرار میگیرد .مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت میگردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان وحشرات ایران  وعجایب خلقت آن اشنا میکنیم وسایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول وتصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. برای آشنا شدن با شگفتی های خلقت حیات در اختیار مراجعه کنندگان این سایت قرار می گیرد. این سایت  به نام حشرات ایران متعلق به سایت حما مسنون است .امیدواریم مورد توجه بازدید کنند گان قرار گیرد آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

-فهرست مطلب قدیمی 1 و فهرست مطالب قدیمی2 - مقالات قدیمی تردر آیکن نقشه سایت قرار دارد .CopyRight ©    سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید. اینستاگرام #hammanmasnun

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نور و منشائ خلقت در قرآن

 نورو منشائ خلقت درقرآن

در مقاله خلقت کیهان از خداوند احد و صمد آغاز شد در قران صفات ذاتی باریتعالی که احد و صمد است مورد بررسی قرار دادیم احدیت از احد نشات میگیرد و آن تجلی گاه نور خدا است محدوده ایست که درآن تعاریف و مفاهیم مادی نمی گنجد. برزخی است بین جهان مادی و ما ورائ آن. ما ورائ جهان مادی عالم الغیب است. (جهان مادی عالم مشهود است) علوم و هیچ کس  به عالم غیب دسترسی ندارد و عنده مفاتیح الغیب لا یعلمها الی هو آن و ماهیت ساختاری آن غیر مادی است. در این محدوده نورعلی النور حاکم است نور ذاتی خداوند. از این نور جهان مادی ایجاد و سپس خلق میشود. کلمه نور در قران به صورت  تمثیلی دارای معانی متفاوتی است. نور به معنی هدایت و ظلمات گمراهی است. نور به معنی روشنائی در برابر تاریکی. خداوند بوسیله نور خود انسان را هدایت میکند. قران و کتب الهی نورخداوند هستند. این نور نورهدایتی است. بین نورهدایتی و نور ذاتی از نظر ماهیت تفاوت بسیار است. خداوند در آیه نور نور ذاتی خود را تعریف کرده است و به نور هدایتی هم اشاره کرده است


اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى النور
خدا نورآسمان ها و زمين است مثل نور او چون چراغ دانى است كه درآن چراغى و آن چراغ در شيشه ‏اى است  آن شيشه گويى اخترى درخشان است ، مانند نوری است  که از سوختن درخت مبارک زیتون بدون آنکه آتشی با آن تماس گرفته باشد لا مکان است نه شرقی و نه غربی، نوری است ما فوق نور،‏ خدا هر كه را بخواهد با نورخويش هدايت مى‏كند و اين مثلها را خدا براى مردم میى‏زند و خدا به هر چيزى داناست."
این آیه به صورت تمثیلی بیان شده است. تمثیل روشی برای بیان مطالبی است که درک آن به  دلائلی هنوز برای مردم روشن نیست. خداوند می فرماید این مثال ها را برای مردم میزنم که در  باره  آن  فکر و تعقل کنند و مطالب مورد نظر خداوند را استخراج کنند. تمثیل دو وجه دارد اول ظاهر کلمات که ما میخوانیم که مقصود بیان کننده مثل نیست. دوم اصل یا تاویل مطلب که هدف تمثیل است. در این آیه خداوند میخواهد نور خود را در قالب تمثیل برای مردم بیان کند. می فرماید خداوند  نور کیهان یا جهان مادی است. مثل نور خدا به این میماند که چراغی در حباب چراغدان قرار دارد که نور آن مانند ستاره درخشان کوکب دری است. کوکب دری چه نوری دارد که خداوند نور خود را با آن مقایسه کرده. مسلما نوری است از جنس انرژی هسته ای که در ستاره پخش میشود است و نوری نیست که از آتش سوختن بر می خیزد. نور سوختن درخت نور است، نور در ستاره کوکب دری هم نور است فرق این دو به انرژی بر میگردد. نور در این تمثیل منظور از نوع انرژی هسته است منتها از آن هم بالاتر انرژی ناب است  بعلاوه نور خدا لا مکان است نه شرقی است و نه غربی. این نور ما فوق نور ستاره کوکب دری است – نوریا انرژی ناب است نورعلی النور، این نور ذاتی خداوند است. بسیار فشرده و چگال پر قدرت و صمد است و از احدیت سرچشمه میگیرد. خداوند با این نور ذاتی خود که از احدیت سرچشمه میگیرد کیهان را آفرید. دقت شود برخی فکر میکنند که منظور آیه خداوند نور است برای همین هم دخالت در ایه میکنند ومی گویند منظور خداوند از الله نور السموات والارض یعنی الله خلق السموات والارض. دست توی آیه خدا میبرند. گویا خدا نمی توانسته فرق این دو چیست. نور از ذات باریتعالی متجلی میشود. الحمد لله  الذى خلق السماوات و الارض و جعل الظلمات و النور بنابراین نور وظلمات از صفات ذاتی خداوند است و نه ذات خداوند. ادامه این ایه می فرماید نور هم انواعی دارد و نور هدایتی هم ابزار خداوند است برای هدایت مردم به صراط المستقیم است که توجیه علمی دارد و مطلب بسیار جالب علمی است..


يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ


خداوند با نور خود(جهان مادی و همه چیز را، هر آنچه که بخواهد) هدایت میکند و این چنین برای مردم مثال میزند و علم خدا بر کل شیئ  احاطه دارد. کل شیئ کل جهان مادی است .نور خداوند در درون تمامی کل شیئ وجود دارد و با این نور که نور هدایتی جهان مادی را مدیریت میکند. ابتدا نورعلی النوربود که کیهان ازآن ایجاد شد و سپس از فشردگی آزاد شد نوری شد برای رابطه و مدیریت جهان مادی. چگونگی مکانیسم این مدیریت به زبان علم فیزیک کوانتوم قابل فهم است که سعی می شود در مقاله جداگانه به ان بپردازیم. برخی آیات اشاره به این مکانیسم دارد. در این مقاله تحت عنوان- فیزیک کوانتوم وقیامت درقرآن- به نظرعلاقمندان میرسانم


در زمان نزول قران مردم با نور خورشید و نور آتش به عبارتی نور روشنائی سرو کار داشتند . نوربه مفهوم انرژی و انرژی ناب حدود یک قرن و نیم  پیش درفرهنگ علم راه یافته. امروزه میتوانیم مفاهیم عالیه قران را با پیشرفت علم درک کنیم. به دو مثال در ارتباط با نورعلی النور در آیه نور اشاره ای  داشته باشیم. سوره اعراف آیه-143


وَ لَمَّا جَاءَ مُوسى لِمِیقَتِنَا وَ كلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَب أَرِنى أَنظرْ إِلَیْك قَالَ لَن تَرَانی وَ لَكِنِ انظرْ إِلى الْجَبَلِ فَإِنِ استَقَرَّ مَكانَهُ فَسوْف تَرَانی فلمَّا تجَلى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى صعِقاً فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سبْحَنَك تُبْت إِلَیْك وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ‏-143

" و هنگامي كه موسي به ميعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، عرض كرد پروردگارا خودت را به من نشان ده تا تو را ببينم! گفت: هرگز مرا نخواهي ديد، ولي به كوه بنگر اگر در جاي خود ثابت ماند مرا خواهي ديد، اما هنگامي كه پروردگارش بر كوه تجلی  كرد( نور ذاتی خدا بر کوه تجلی کرد) آنرا همسان زمين قرار داد و موسي مدهوش به زمين افتاد، موقعي كه به هوش آمد عرض كرد: خداوندا منزهي تو (ازاينكه قابل مشاهده باشي) من به سوي تو بازگشتم و من نخستين مؤمنانم".
حضرت درخواست دیدن خدا را میکند وخداوند میفرماید .تو قادر نیستی مرا ببینی اگر کوه با عظمت توانست در برابر جلوه نور خدا دوام بیاورد تو هم خواهی توانست مرا به بینی. خداوند برکوه تجلی کرد و کوه در برابر آن متلاشی و بر جای خود نبود. اساس مفهوم این تمثیل چیست. خداوند میخواهد تفیهم کند که نور ذات باریتعالی نورعلی  نور است و این نور بسیار چگال و قدرتمند و صمد است.
مثال دوم آیه21 سوره حشر میفرماید


لوأَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ تِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۲۱﴾


اگر اين قرآن را بر كوهى فرو می‏فرستاديم يقينا آن (كوه) را از بيم خدا فروتن و ازهم ‏پاشيده می ‏ديدى و اين مثلها را براى مردم می‏زنيم باشد كه آنان بينديشند. برای انسان های متفکر
قران نور خداوند است. تمام کتب الهی نور خدایند. إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هادُوا .... وَ آتَیْناهُ الإِْنْجِیلَ فِیهِ هُدىً وَ نُورٌ. این نور نورهدایتی است ولی از نور ذات الهی سرچشمه میگیرد و اگر با ماهیت نور ذاتی الهی بر کوه تجلی میکرد کوه متلاشی میشد. دراین آیه نیز به قدرتمند بودن نور خدا اشاره دارد. حال چرا نور خداوند که جهان مادی را از آن آفرید چنین قدرتی دارد.


برای روشن شدن این تمثیل ها در قران اشاره ای کوتاه به چگونگی خلقت کیهان از نظر علم فیزیک داشته باشیم و سپس در باره انها تفکر و تعقل کنیم .


استون واینبرگ فیزیک دان برجسته و نویسنده کتاب سه دقیقه اول، پیدایش کیهان را چنین توصیف کرده است .این نظریه مقبولیت علمی پیدا کرده است. کیهان در ابتدای ایجاد در نقطه ای بینهایت کوچک و فشرده و متمایل به صفر بروز کرد و علم فیزیک این لحظه را هیچ توصیف کرده است.(هیچ تعریف مادی است یعنی هیچ شیئ مادی وجود ندارد و علم فیزیک دقیقا درست تعبیر کرده است).

ابتدا مه بانگ  باعث پیدایش کیهان میشود. د رزمان بسیار کوچک ده بتوان منهای 43 ثانیه محدوده پلانک یا زینگولاریته است. تمامی عناصر تشکیل دهنده جهان مادی یا ذرات بنیادی درهم تنیده شده بودند و ماده هنوز ایجاد نشده بود و در کسری از ثانیه ناگهان از هم باز میشوند وعناصر مادی فوتون ها، نویترینوزها، الکترون ها ایجاد میشوند. حرارت میلیاردها درجه کلوین و محیط بسیار فشرده و چگال(صمد) است . فوتون ها به دلیل چگالی بسیار بالای کیهان مرتبا با سایر ذرات برخورد میکنند و آزاد نمی توانند حرکت کنند . کیهان در این دوره غیر شفاف و کدر است در محدوده بسیار کوچک. طبق قانون استفان بولتس  مان انرژی چگال اشعه الکترو مغناطیس- که حالتی از نور است - در حرارت ده به توان 11 درجه کلوین برابر است با چهار ممیز هفتاد و دو ضربدر ده بتوان 44 الکترون ولت .این رقم مساوی است با حدود چهار میلیارد برابر چگالی آب در یک لیتر کیهان. کیهان در لحظات پیدایش از انرژی ناب دارای چنین جرم یا  وزن بسیار فشرده ای بوده به عبارتی یک لیتر کیهان حدود چهار میلیون تن وزن داشته است. اگر ذره ای از این نور بر کوهی (دانشمندان کوه اورست را مثال زده اند) برخورد کند کوه متلاشی وخرد میشود. مثالی که دانشمندان برجسته فیزیک زد اند را با دو مورد بالا که اشاره رفت مقایسه فرمایید و به اعجاز علمی قرآن ایمان بیاوریم

حال مفهوم نورعلی النور یا انرژی ناب را تا اندازه ای دریافتیم. علم فیزیک میگوید کیهان در یک لحظه از هیچ ایجاد شد و زمان ایجاد هم محدوده احدیت یا زینگو لاریته بود. کلمه زینگو لاریته که به فارسی میشود تکینگی و به عربی احدیت معنی میدهد حدود  یک قرن پیش وارد مفاهیم کلمات علمی شده و در علم کیهان شناسی محدوده ای است که کلیه قوانین و تعینات مادی از اعتبار ساقط میشوند. خداوند متعال در سوره اخلاص می فرماید بگو خدا احد است و خدا صمدا ست. دو کلمه احد و صمد که هر کدام معنی خاص خود و ارتباط بسیار مستقیمی با هم دارند و فقط یک بار در قرآن به آن اشاره شده از صفات عالیه و ذاتی خداوند است. احدیت و صمدیت از نور علی النور حادث می شوند و جهان مادی از ان ابداع شده است . بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ له کن فیکون.خداوند ابداع کننده سموات والارض (کیهان)از عدم یا هیچ و زمانی که اراده اش یر ایجاد قرار گیرد می فرماید باش و دریک آن میشود.در این نوشتار نور هدایتی و نور ذاتی را توصیف کردیم . در بسیاری از آیات الهی ایمان به خداوند را هم به نور تمثیل کرده است. در سوره زمر ایه 69-- اشرقت الارض بنور ربه- مفهوم نور کاملا متفاوت است و حکایت از یک واقعه علمی خاصی است که تفکر و تعقل در ایه را می طلبد. به دو آیه قبل از آن توجه فرمائید- شک و تردید در تفاسیر این دو آیه ما را به واقعیت دیگری رهنمود میکند. شک و تردید اغاز علم است و کسی که هیچ شک و تردیدی نداشته باشد، بررسی وت حقیقی هم نمی کند. کسی که بررسی و تحقیق نمیکند و به  تعبیرقرآن  تفکر و تعقل در آیات نمی کند به کشفیاتی هم  نمی رسد و کسی که به کشف واقعیت نرسد  کور است و کور هم باقی میماند. اینکه در تفسیر نقل کنیم هنگامی که خداوند بر کوه نظر انداخت کوه متلاشی شد. خداوند  بر همه اعمال و کردار و رفتار ما و بر جمیع کائنات نظر دارد پس چرا نظر خداوند در اینجا تلاشی را به دنبال ندارد.


وَمَا قَدَرُوا۟ ٱللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِۦ وَٱلْأَرْضُ جَمِيعًۭا قَبْضَتُهُۥ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ وَٱلسَّمَٰوَٰتُ مَطْوِيَّٰتٌۢ بِيَمِينِهِۦ ۚ سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ
وَنُفِخَ فِى ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِى ٱلْأَرْضِ إِلَّا مَن شَآءَ ٱللَّهُ ۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَىٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌۭ يَنظُرُونَ
وَأَشْرَقَتِ ٱلْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ ٱلْكِتَٰبُ وَجِا۟ىٓءَ بِٱلنَّبِيِّۦنَ وَٱلشُّهَدَآءِ وَقُضِىَ بَيْنَهُم بِٱلْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
در این ایات سئوالات بسیاری نهفته است .اول زمین دنیا از بین رفته است واین زمین ،زمین است ولی زمین دیگری است- يَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُواْ للّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ
سئوال دوم نور خداوند در این زمین همزاد زمین دنیا طلوع میکند، نوری بر زمین میتابد. همان زمان کتاب مبین را می آورند. کتاب مبین نرم افزار ذخیره داده ها و اطلاعات کل موجودات و انسان و سایر است. پیامبران و شاهدین اعمال انسان را هم احضار میکند. نقش کتاب مبین در قیامت و زنده شدن دوباره انسان ها را بیان میکند و این روز رسیدن به اعمال انسان است. بنابراین این نور از جنس نورعلی النور و نورهدایتی نمی تواند باشد. بحث علمی بسیار زیبائی در این سه ایه اعجاب انگیز نهفته است. علاقمندان میتوانند به مقاله- بررسی قیامت از نظرعلم وقرآن مراجعه کنند. تاریخ اولین نگارش ، ویراش جدید و تجدید نظر در مقاله اسفند 1395-ویرایش جدید بهمن 1397 ویرایش بعدی 29 شهریور 1398 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

معرفی سایت حشرات ایران از همین نویسنده

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آمار بازدیدکنندگان

020260
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
56
873
929
11408
19260
0
20260

Your IP: 34.232.62.209
Server Time: 2020-05-31 00:53:17
امارگیر سایت