قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

حضرت یونس و راز علمی ماندن در شکم ماهی تا قیامت

مقدمه نوشتار


خداوند در قرآن رخداد های پیشین را که در باور مردم زمان ریشه دوانده بود به عنوان مثال برای بیان مطالب مهم که به جهان بینی قرآن ارتباط دارد انتخاب می کند. تقریبا تمامی اندرزها و هشدار ها درلابلای رخداد های اتفاق افتاده گذشته که در کتاب های پیشین درج و بر باور مردم نشسته بود ویرایش و مطلب مورد نظر درون آن می گنجاند و به عنوان مثل بیان می فرماید – وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَلَئِن جِئْتَهُم بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ -" ما در این قرآن برای مردم هر گونه مثلی آورده ایم و چون آیه ای برایشان بیاوری کافران خواهند گفت شما یاوه گویانی بیش نیستی.- ویا در آیه-مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتی‌ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ أُکلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْک عُقْبَى الَّذینَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْکافِرینَ النَّارُ - مثال بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، (این است که) نهرهاى آب از زیر درختانش جارى است، میوه آن همیشگى، و سایه‌اش دائمى است این سرانجام کسانى است که پرهیزگارى پیشه کردند و سرانجام کافران، آتش است-در این مثال مطلب مهم آخرت مانند دنیا دارای نعمت های مادی است. وَ یضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَذَکرُون خداوند برای مردم مثل های فراوان می زند شاید متذکر شوند. داستان حضرت یونس و ماهی هم به صورت مثال و گنجاندن مطلب بسیار مهم در باره قیامت بیان شده که مطلب لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ موضوع این نوشتار است که به آن می پردازم.

داستان حضرت یونس و ماهی


داستان حضرت یونس و ماهی در تورات و انجیل با توصیف های و تعبیر های بسیار متفاوت ذکر شده و خداوند از این داستان به عنوان مثلی برای تذکر و بیان رابطه مرگ و قیامت استفاده کرده است. در حقیقت قرآن به عنوان به اصطلاح امروزی آخرین چاپ بازنگری شده کتاب های وحی شده پیشین است. دلیل اینکه قرآن آخرین وحی و حضرت رسول اکرم ص خاتم النبین است. هدایت و پند دهی انسان تکامل یافته از آدم به بعد با ارسال پیامبران و به روش و امکانات روز صورت گرفته است. زمان نزول قرآن آغاز تحول نوشتن و ضبط آن با اختراع کاغذ بوده و کلام خداوند در حد نیاز انسان تکامل یافته و هوشمند در قرآن آمده است.

وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ کِتَابًا فِی قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَیْدِیهِمْ لَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِنْ هَـذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِینٌ- اگر این قرآن را به صورت کتابی نوشته شده بر روی کاغذ می فرستادیم که بتوانند آن را در دست بگیرند، مسلما کافران گویند امکان ندارد این سحری آشکار است. منظور از کتاب تمام قرآن و یک جا بر روی کاغذ نوشته شده به صورت یک جلد کتاب امروزی که بتوان آن را در دست گرفت می فرستادیم. کمتر از یک قرن مسلمانان با تهیه پاپیروس نوعی کاغد متداول و کمیاب آن زمان کلام خداوند را بر روی چرم و کاغذ نوشته وبرای نسل های آینده ضبط کنند ما اکنون اصل کلام خداوند را در دست داریم ومی توانیم براحتی روایات و احادیث اصیل و غیر اصیل را با استناد به آیات قرآن بشناسیم. به داستان حضرت یونس و ماهی مطابق آیات قرآن می پردازم. حضرت یونس ع یکی از پیامبران برجسته در قرآن است و رخداد اتفاق افتاده است. ماهی او را می بلعد و خداوند او را نجات می دهد و او را به صحرای خشک می اندازد. مسلما نجات حضرت یونس ع معجزه است و ما به اینکه اگر خداوند او را نجات نداده بود تا قیامت در شکم ماهی می ماند که مطلبی علمی و بسیار زیبا است که با مراجعه به سایر آیات روشن می شود.


لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ


آیات داستان حضرت یونس و ماهی در سوره صافات آیات 139 تا148 و سوره انبیاء آیات 87 تا88 بیان شده است که اصل داستان در سوره اعراف است که بررسی می کنیم.


وَإِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ- إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ- فَسَاهَمَ فَكَانَ مِنْ الْمُدْحَضِينَ- فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ- فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِينَ- لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ
حضرت یونس پیامبری است که به دلایلی روی به کشتی آورد تا از قومی که به سخنان او توجه ای نداشتند فرار کند در کشتی ساکنین کشتی بین خود قرعه انداختند و قرعه به نام حضرت یونس افتاد و او را به دریا افکنند و طعمه عنبر ماهی شد. اگر دقت فرمایید قرآن توجه ای به جزئیات رخداد ندارد و می خواهد اصل موضوع را از خرافات ملحق به آن پاک کند از این جهت به عنوان مثل مطلب مهم مطرح می فرماید اگر او از تسبیح کنندگان نبود و رحمت خداوند شامل حال او نمی شد تا قیامت در شکم ماهی می ماند.
اینکه برخی به غلط و برای توجیه مطلب دیگر تفسیری ارائه می کنند عامل اصلی ایجاد شبهه است. می نویسند: با اراده‌ى خداوند، انسان مى‌تواند در شكم ماهى تا قيامت زنده بماند. «لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ. اصلا مفهوم زنده ماندن در شکم ماهی استنباط نمی شود. تا روز بر انگیخته شدن در شکم (ماهی)می ماند. برای روشن شدن این موضوع به آیات قیامت در قرآن مراجعه می کنیم. آیه 99 سوره مومنون


حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ- لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ –"هنگامی که مرگ او را فرا می گیرد می گوید خداوندا ما را بر گردان تا عمل صالح انجام دهیم. این چیزی است که او می گوید (بر گشت امکان پذیر نیست قیامت را که می بینند باور می کنند و تقاضا می کنند خداوندا ما را به دنیای زمین برگردان تا جبران کنیم و خداوند می فرماید دیگر دیر شده) بین آن ها تا قیامت برزخی وجود دارد. بر اساس این آیه بین مرگ تا قیامت یک حائل قرار دارد وقتی مرگ فرا رسد می گوید خدا یا من را بر گردان یعنی قیامت را می بیند و باور می کند قیامت وجود دارد ولی دیگر دیر شده است.


در تعریف برزخ و با توجه به دو ایه زیر در سوره الرحمن برزخ حائلی است که دو پدیده را از هم جدا می کند و خود برزخ لایه جدا کننده دنیای خاص خود را ندارد عام و زمان ندارد و با مرگ و قیامت پیوند دارد به عبارتی یعنی مرگ ورود به قیامت است و مرگ جز حائلی بین این دنیا و زنده شدن (آن دنیا) نیست به دو آیه زیر توجه فرمائید. مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ - بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ - دو درياي مختلف را در كنار هم قرار داد، در حالي كه با هم تماس ‍ دارند و بین آن دو حائلی قرار داده ایم که مخلوط نشوند، یکی بر دیگری غلبه نکند. فرد مرده را در خاک می گذارند و اسم آن را می گذارند قبر و این قبر یعد از مدتی خالی از شخص مرده است ، بدن او دیگر وجود ندارد که محل سکونت دائمی او باشد تا قیامت برسد. پس قبر نهانگاه مرده است.

اگر حضرت یونس در شکم ماهی می ماند بعد از چند دقیقه می مرد و ماهی هم عمری بیش از چند دهه نداشت و هر دو محو می شدند. پس زمانی که طعمه (شخص بلعیده شده) می میرد بلافاصله وارد قیامت می شود. بین او و قیامت حائلی بیش نبود. ماهی قبر نبود جائی بود که بدن مادی مرده در آن گذاشته می شود. وقتی ما می میریم به صورت اطلاعات در کتاب مبین و در فایل کد بندی شده نگه داری می شویم. بدن ما در قبر می پوسد و آثاری از آن باقی نمی ماند بنابراین در قیامت قبری وجود ندارد و قبر در قیامت محل قرار گرفتن اطلاعات ما در کتاب مبین است. طبق آیه يَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ این زمین از بین می رود و زمین دیگری جایگزین آن می شود.

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَأْتِينَا السَّاعَةُ قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتَأْتِيَنَّكُمْ عَالِمِ الْغَيْبِ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْبَرُ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ - کافران گفتند:"ما را قیامت نخواهد آمد بگو: آری ، به پروردگارم آن دانای غیب سوگند که شما را در بر می گیرد به قدر ذره ای یا کوچک تر از آن و یا بزرگ تر از آن در آسمان ها و زمین از خدا پنهان نیست ، و همه در کتاب مبین آمده است. قیامت از نظر علم کوانتوم و قرآن


بنابراین قبر در قیامت معنی پنهان گاه انسان است. انسان دقیقا با خصوصیات مادی دنیوی بر انگیخته می شود و دنیای قیامت هم مانند دنیای مادی ما از کلیه نعمات مادی بهره مند است. از بسیاری آیات قرآن این را می توانیم استنباط کنیم. پس زنجیره پیوند انسان با قیامت چه می تواند باشد. یک مطلب مهم اشاره کنم خداوند متعال در دنیای مادی و قیامت مادی از قوانین حاکم بر جهان مادی که امر او است و ملائکه هستند استفاده می کند در حقیقت آخرت ادامه دنیای کنونی است. آیه 28 سوره لقمان می فرماید-مَا خَلْقُكُمْ وَلَا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِير-خلق و برانگیخته شدن شما در قیامت نیست مگر از یک نفس واحده، یعنی همان نفس یا هویت که در دنیا بود همان در قیامت بر انگیخته می شود-فیزیک کوانتوم و قیامت در قرآن. به آیات ابتدای سوره ق نگاهی داشته باشیم.

ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ-- بَلْ عَجِبُوا أَن جَاءهُمْ مُنذِرٌ مِّنْهُمْ فَقَالَ الْكَافِرُونَ هَذَا شَيْءٌ عَجِيبٌ- أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا ذَلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ- قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَعِندَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ
ق و قسم به قرآن مجید، کافران از اینکه بیم دهنده ای از خودشان به سوی آنها آمده و حرف های عجیبی می گوید در شگفت شدند و گفتند این که ما مردیم و بدن ما خاک شد (محو شدیم) دوباره زنده می شویم بسیار بعید است. خداوند می فرماید بله من هم می دانم که خاک چیزی از شما را باقی نمی گذارد ولی نزد ما لوح محفوظی است(که اطلاعات شما در آن ضبط است و با آن اطلاعات شما را زنده می کنیم). یوم الاذفه و چرائی نزدیک بودن قیامت


خداوند در قرآن و درآیات متعدد در تمثیل های مصاحبه ای بین بر انگیخته شدگان در قیامت بیان می فرماید که در حقیقت تفسیر آیه- لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ- است به چند آیه نگاهی داشته باشیم. 55 و 56 سوره روم-


وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْ مُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ كَذَلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ- روزی که قیامت برپا شود مجرمان(برانگیخته شدگان و این جا بحث بین دو مجرم را مثال می زند) سوگند خورند که جز ساعتی در گور نی آرمیده اند آری این چنین منحرف شده اند (از موضوع پرت هستند) درترجمه ها دروغ می گویند آورده شده که درست نیست (در حقیقت زمان به حساب ما انسان ها که قوانین مادی بر آن جاری است بعد از مردن فرد و جمع شدن کیهان میلیاردها سال سپری شده ولی از نظر آن ها که به صورت اطلاعات در فایل کتاب مبین ذخیره شده بودند زمان بر آن ها حاکم نیست و فکرمیکنند ساعتی بیش نبوده)". آنقدر زمان برای آنها زود گذشته که باور ندارند که در قیامت قرار گرفته اند. به ادامه آیات توجه فرمایید. 


وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِلَى يَوْمِ الْبَعْثِ فَهَذَا يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَكِنَّكُمْ كُنتُمْ لَا تَعْلَمُون
آنان که از دانش و ایمان بر خور دارند (اهل علم در بین برانگیخته شدگان)، گویند شما بر (وفق قانون خداوند) از کتاب خدا بر انگیخته شده اید (در کتاب خدا بودید) و این روز قیامت است و شما نمی دانسته اید. در کتاب خدا بوده اید و نه در قبر. آیه 103 سوره طه مصاحبه دیگری است.


يَتَخَافَتُونَ بَيْنَهُمْ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا عَشْرًا – نحن أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ إِذْ يَقُولُ أَمْثَلُهُمْ طَرِيقَةً إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا يَوْمًا ميان خود به طور پنهانى با يكديگر می گويند شما جز ده روز نمانده‏ اید (منظور از زمان مرگ تا قیامت) -سوره طه آیه 103
در آیات 112 الی 115 سوره مومنون بازهم به همین موضوع اشاره می فرماید .


قَالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ- قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَاسْأَلْ الْعَادِّينَ -قَالَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا لَّوْ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ -می گوید چه مدت به سالهای زمین مانده اید (چقدر از مرگ شما می گذرد) گویند یک روز یا پاره ای از یک روز، از حسابگران سئوال کنید و او گوید جز اندکی درنگ نکرده اید کاش می دانست. جز اندکی جواب و تفسیر آیه لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ-بعد از مرگ زمان بر آن ها نمی گذرد و زمانی که زنده می شوند و جسم مادی می گیرند متوجه می شوند و مرگ را به یاد دارند و تمام خاطرات قبلاز مرگ در ذهن آنها وجود داشته که به بهم وصل می شوند و چنین فکر می کنند ما تازه مرده ایم . چند آیه دیگرهم در این ارتباط بسیار زیبا اشاره می کند . نتیجه اینکهاگر حضرت یونس ع پس از بلعیده شدن خداوند او را نجات نداده بود تا قیامت در شکم ماهی می ماند یعنی همان آن به قیامت وارد می شد. بین مرگ تاقیامت در شکم ماهی زمانی نمی گذرد. در حقیقت فاصله ما تا قیامت باندازه عمر باقی مانده ما است کمی به خود بیائیم و برای دنیا و حفظ پست و مقام که همه فانی هستنند این همه دروغ و تهمت،غیبت که هر سه گناه کبیره است را کنار بگذاریم کمی به فکر خودمان باشیم. خدا انشاء الله همه ما را عاقبت به خیر بمیراند. سید محمد تقوی اهرمی . 25 آبان ماه 1402

بازدید: 848