قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

افرایتم ما تمنون و تحولات هنگام مرگ

 

مقدمه نوشتار


کلمات در قرآن دارای مفاهیم خاصی هستند و ارتباط  آنها با آیات قبل و بعد  از آن را می بایستی در معنی کردن کلمات مورد توجه قرارداد. این روش که  یک جمله را از آیات جدا سازیم  و به  معنی آن بپردازیم روش درستی نیست. همه آیات در قرآن ارتباط  مفاهیمی  تنگا تنگی با هم دارند. ما  متاسفانه ملاک معنی کردن کلمات را  فقط  نظر گذشتگان قرار داده ایم  و برای  تاویل  کلمات و آیات متشابه از تصورات ذهنی و نظرات هزار سال پیش  گذشتگان که بر باور ما نشسته  تبعیت می کنیم و تعقل و تفکر و سیاق آیات را بکار نمی گیریم. این روش در تمامی آیات در مورد خلقت انسان بکار می گیریم و به خطا  می رویم  اگر دید ما بر مبنای تحولات خلقت انسان در درون رحم باشد بر تمامی آیات خلقت انسان اثر خود را به جا می گذارد و نظر خودمان را بر آیات متشابه در باره خلقت انسان تحمیل و شبهه ایجاد می کنیم. مانند کلمه افرایتم ما تمنون. در اینجا کلمه-افرایتم ما تمنون-بر خلاف نظرات و ترجمه ها و تفاسیر معنی آب مرد را نمی دهد ریختن معنی می دهد و اصلا با خلقت انسان ارتباطی ندارد. برای رسیدن به این نظر باید  آیات 56 الی 60 سوره واقعه  را مرور کنیم تا به این کلمه برسیم و یک آیه بعد را هم  نگاه کنیم.

 

کلمه تمنون معنی  دگرگونی مرگ  را می دهد

کلمه تمنون معنی دگرگونی مرگ را می دهد. معنی ریختن آب مرد از نظر منطق و عقل درست نیست. منی معانی متعددی دارد، تقدیر، آرزو، مرگ. آب مرد هم به اصلاح  منی گویند. برای مفهوم  این کلمه به  آیات دیگر رجوع کنیم. ابتدا معانی لغت را در قاموس ها و سایر آیات قرآن جستجو کنیم و بعد از آیات قبل و بعد هم کمک بگیریم و خودمان عقل و فکر داریم ابزار علم هم کمک می کند تاویل آیه را بیرون می آوریم. علم در تاویل آیات نقش دارد البته علم کلام، معارف اسلامی، فلسفه در تاویل آیات متشابه نقشی بازی نمی کنند.

آیه 30 سوره طور-أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ. یا می گویند شاعری است، ما برای وی منتظر حوادث روزگاریم. ریب المنون منتظر مرگ معنی می دهد. در مـجـمع البيان مى گويد: تربص به معناى انتظار مخصوص است و آنكه فلان چيزى كه مورد تربص ما است دچار انقلاب و دگرگونى شده، حـالش بـه حـالى مخالف بر گردد و كلمات  منون و منيه هر دو به معنی مرگ است، ريب هم به  قلق و اضطراب است و در نتيجه ريب المنون به معناى اضطراب مرگ است و حـاصـل مـعـنـا ايـن اسـت كـه : بـلكـه مـى گـويـنـد او يـعـنـى  رسـول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) شاعر است و ما منتظر مرگ او هستيم تا بعد از مردنش يادش از دلها برود و اسم و رسمش فراموش شود و ما از دست  او راحت شويم(ازسایت-Quran.al-shia.com). تمنون از منون  مشتق می شود و به معنی وقتی تحولات مرگ پیش می آید را دیده اید. شما آن را آفریده اید یا ما آفریننده آن هستیم.

به آیات 56 الی 60 سوره واقعه در این مورد توجه فرمایید:

در آیات قبل از این خداوند نعمتهای برای مومنین در قیامت را شرح می دهد و می فرماید.

هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ-نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ-أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ-أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ-نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ-
این است آن (نعمت هائی که برای آنها) در قیامت نازل کردیم- ما شما را خلق کردیم چرا  تصدیق نمی کنید- دگر گونی مرگ را می بینید- آیا  شما آن را خلق می کنید یا  ما خالق آنیم- ما  مرگ را  بین شما مقدر (برنامه ریزی) کردیم  و ما  آن را (مرگ) مسبوق به سابقه قرار ندادیم.


آیه بعد از- أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ معنی تمنون را به عنوان مرگ  تائید می کند. برای یک فرد مرگ  فقط  یک بار می آید. یک نفر فقط یکبار در جهان مادی از راه  جفت گیری نر و ماده  در جنین شکل می گیرد و رشد  می کند و به پیری می رسد و می میرد. وَ مَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ -نفی مرگ مجدد در جهان مادی است. مرگ شما مسبوق به سابقه نیست. حال توجه فرمایید این طور هم میشود خود را از بند تصورات ذهنی رها کرد و تاویلی  بر اساس آیات خداوند ارائه کرد. خداوند متعال مرگ و حیات را خلق کرد. خداوند مرگ را خلق  کرد و مرگ و حیات از دیدگاه  قرآن برای بقاء حیات  بسیار مهم است. ریختن آب مرد  پدیده  مهمی نیست که  خداوند بفرماید به ریختن آب در رحم نگاه کنید. به آیه سوره ملک آیه 1 و 2 توجه فرمایید.


تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَهُوَعَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ- والا مقام  است خدائی که فرمانروائی جهان مادی از اوست و سیطره قدرت او تمام جهان را فرا گرفته همان کسی که مرگ و حیات را خلق کرد تا  شما را در پروسه  احسن عملا مورد  آزمایش قرار دهد و او بخشاینده  والائی است

موت و حیات به عنوان یک پدیده و قانون طبیعت است

موت و حیات بعنوان یک پدیده و قانون طبیعت است و باید به آن به دید یک هویت واحد نگاه  کنیم ،یعنی یک قانون نه از هم جدا و آن لازمه حیات است و استمرار این پدیده در زمین ضامن چرخه و زنجیره زندگی موجودات زنده ، گیاهی و جانوری است. استمرار مرگ  و حیات و تامین مواد غذائی شالوده اصلی نظام تجدید پذیری حیات است. این خصلت تکثیر پذیری به صورت بیولوژیکی را در آن نهادینه کرد تا همه موجودات زنده  در شعاع  اجرائی آن قرار گیرند و آن را تحت نظام آزمایش قرارداد تا بهترین عملکرد ها را در آن بیرون آورد .ایکم احسن عملا همه موجودات را در بر می گیرد نه فقط انسان. کل نظام آفرینش حیات بر پایه تکامل عملی و رفتاری موجودات شکل گرفته است-انَّاجَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا-
درحقیقت ما آنجه که در زمین است را زینتی برای زمین قرار دادیم تا بیازمائیم  ایهم احسن عملا-همه ما علی الارض را می فرماید. در آیه بعد -


وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيدًا جُرُزًا و آنهائی که در زمین قراردادیم (همان هائی که زینت زمین قرار دادیم) بی حیات خواهیم کرد. در این آیات یقینا منظور انسان نیست که زینت زمین باشد. تسلسل مرگ و حیات یک گونه گیاهی و یا جانوری و تداوم آن طی سالیان دراز باعث انتقال  خصیصه های فردی  احسن یک گونه و تطابق با تغییرات محیط زیستی  و بقای موجودات زنده  میشود. 


يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ-حیات  را  از مرده بیرون می آورد و مرده را از حیات و زمین (خاک) را پس از مردنش حیات می بخشد و شما  نیز این چنین از زمین بیرون می آیید  همانطور که زمین را پس از مردن (خشک شدن) زنده می کند.


ارض اینجا به معنی کره زمین نیست منظور خاک است وقتی خشک شد حیات ندارد و با باران و روئیدن  گیاه زنده می شود. این شاهکار خلقت حیات است. معاندین و مخالفین قرآن  می گویند، این طبیعی است  که هنگام باریدن باران گیاه سبز می شود و هر کسی می تواند ببیند، بنابراین مطلب مهمی نبوده که پیامبراسلام مطرح کرده ولی شما مفاهیم عالیه این کلمات را با علم روز مقایسه کنید و عظمت آیات خداوند را ببینید. خداوند مکرر تاکید می فرماید در آیات خلقت حیات  تفکر و تعقل کنید و مفاهیم علمی آن را بیرون آورید و به حقانیت ذات باری تعالی ایمان بیاورید. حال چگونه انسان مانند سایر موجودات زنده اعم از گیاهی و جانوری از خاک نشات می گیرد. اینجا مراد خلقت انسان از خاک نیست. انسان  در زمین اولیه  و در حدود  سه و نیم میلیارد سال پیش در صلصال و از حما مسنون شروع به خلق شدن می کند و در زمین تکامل می یابد به مقاله-حما مسنون و صلصال در قرآن بنیان و اساس حیات  در زمین است
مراجعه نمائید و انسان تکامل یافته  بصورت آدم از ذریه اخرین قوم بیرون آورده می شود و تمامی انسان ها از نسل اویند


وَرَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُوالرَّحْمَةِ إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَسْتَخْلِفْ مِن بَعْدِكُم مَّا يَشَاء كَمَآ أَنشَأَكُم مِّن ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ - و پروردگار تو بى ‏نياز و رحمتگر است اگر بخواهد شما را میبرد و پس از شما هر كه را بخواهد جانشين [شما] مى‏كند هم چنانكه  شما را از ذریه  آخرین قوم انشاء کرد( خلق کرد و با برنامه ریزی انشاء کرد). در آیه دقت نمایید انشائکم یعنی شما را به وسیله  نشاء (خلق و سپس پرورش و بازآفرینی تا پایان انشاء) خلق کرد و نمی فرماید انشاء می کنیم گذشته است. به مقاله نفس واحده اولین تک سلولی خلق شده درزمین مراجعه فرمایید.


اکنون دیگر خلقتی در کار نیست برنامه  تکثیر موجودات زنده  و انسان در نهاد ژن آنها قرارداده  شده  و این برنامه ریزی نرم افزاری در سخت افزار حیات در زمین نهادینه شده و هدایت  آن توسط  امر و روح خداوند به صورت اتوماتیک صورت میپذیرد. هر وقت خداوند صلاح دیده  نسلی را نسخ و نسل دیگری را جایگزین کرده و در آیات متعدد این موضوع منعکس شده که نیاز به مقاله  جداگانه  است .

ساختار تشکیلاتی تمامی موجودات زنده از 20 نوع اسید آمینه آن هم همه یک نوع  خاص ایزومر آلفا شکل گرفته و این ترکیبات از طریق غذا به بدن آنها از جمله انسان میرسد و فرمان نهفته در ژن موجودات، آنها را ساماندهی میکند و شکل می دهد و جفت گیری یک  فرآیند استمرار حیات است و گیاهان و جانوران این اسید های آمینه را تولید و انسان از آن استفاده می کند. نطفه نر و ماده  باعث ظهور جنین می شود و جنین در رحم رشد می کند. بنابراین همه این تحولات از خاک رس است که  قابلیت جذب اب درخود را دارد .

90 درصد موجودات زنده را بند پایان درون و روی خاک تشکیل می دهند. اسباب یا قوانین طبیعت آماده سازی جذب مواد الی مورد نیاز موجودات زنده را فراهم می کنند. شما انسان را نیز زنده می کند. استمرار حیات در خاک. اینجا تکثیر پذیری استمرار حیات است و از طریق جفت گیری انجام می شود. پدیده جفت گیری خلق تازه نیست. این پدیده استمرار حیات در موجودات زنده و در ژن آنها  توسط خالق متعال برنامه ریزی و نهادینه شده است. بنابراین تحولات مرگ را که ما نگاه می کنیم را خداوند خلق کرده . أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ- أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ-آیا تحولات مرگ (جان دادن یک فرد را ) را دیده اید آیا شما  آن را خلق کرده اید یا ما-سید محمد تقوی اهرمی مهرماه 1396 ویرایش جدید اسفند 1397،خرداد 1399-ویرایش جدید مرداد 1402

 

 

 

 

بازدید: 4325

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید