خانه

لَقَدْ خَلَقْنَا الانسانَ مِن صلْصال مِّنْ حَمَإٍ مَّسنُونٍ ...

 

قل سیروا فى الارض فانظروا کیف بدأ الخلق

در زمین گردش کنید وبنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علمی زیست شناسی پایه واساس حیات از حما مسنون آغاز شد ، توده سیاه رنگ چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکروملکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی .زیبا ترین وپر مفهوم ترین کلمه ازمشهودات حیات واین نقطه آغاز تکامل حیات است .هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید وعینک علوم طبیعی وفیزیک است و شفاف کردن موضوعات  خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان  وخلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن ومقایسه آنها با  آخرین نظریه های علمی است. به علاوه موضوع مرگ وحیات، قیامت از دید علم فیزیک وقرآن مورد تجزیه وتحلیل قرار میگیرد .مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت میگردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان وحشرات ایران  وعجایب خلقت آن اشنا میکنیم وسایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول وتصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. برای آشنا شدن با شگفتی های خلقت حیات در اختیار مراجعه کنندگان این سایت قرار می گیرد. این سایت  به نام حشرات ایران متعلق به سایت حما مسنون است .امیدواریم مورد توجه بازدید کنند گان قرار گیرد آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

-فهرست مطلب قدیمی 1 و فهرست مطالب قدیمی2 - مقالات قدیمی تردر آیکن نقشه سایت قرار دارد .CopyRight ©    سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید. اینستاگرام #hammanmasnun

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آیه الکرسی و نکات بر جسته علمی آن

مقدمه نوشتار


آیات قرآن کریم در طول 23 سال از بعثت تا رحلت رسول اکرم(ص) قسمت به قسمت  و در مکان های مختلف و به مرور زمان  بر پیامبر اسلام(ص) وحی میشد. آن حضرت آیات وحی شده را مکررا  بیان میفرمود و اکثر مسلمانان آنها را حفظ میکردند و برخی هم آنها را بر روی لیف خرما، استخوان کتف گوسفند و ابزار های در دسترس می نوشتند و نگه می داشتند که  به  نویسندگان  وحی مشهور شدند. خواندن و نوشتن توسعه  پیدا کرد و شیوه نوشتن در دوران طول عمر مبارک حضرت رسول اکرم(ص) و نظارت ایشان و صحابه و حضرت علی (ع) تکمیل تر شد. نگارش حروف آیات به روش خط متداول عربی آن زمان بود. حروف نقطه، کسره، فتحه و ضمه نداشتند کلماتی مانند رب العالمین را بصورت رب العلمین و سنه هم بدون  کسره و فتحه می نوشتند که اسناد آن در موزه ها موجود است. البته در خواندن قرآن در آن زمان اشکالی نبوده است. در نیمه دوم  قرن اول هجری که تعداد مسلمانان با پیوستن غیر اعراب رو به افزایش گذارد مشکل قرائت  کلمات بحث برانگیز شد بر این فکر افتادند روشی تدوین نمایند تا  قرائت قرآن دچار تفرقه و اختلاف نشود لذا  نقطه و اعراب فتحه و ضمه و کسره بر روی حروف گذاشته  شد. قواعد عربی هم  که در آن زمان وجود  نداشت بر اساس متن قرآن و با بهره گیری (الگو برداری قواعد) از زبان سریانی تدوین شد برخی کلمات میتوانست دو معنی بدهد  بر حسب  برداشت آن زمان یک تعریف از آن رسمیت یافت و ممکن بود تعریف دیگر مد نظر قرآن باشد. مانند کلمه رب العالمین با فتحه م و یا سکون م اولی به معنی خداوند دو عالم و دومی خداوند عالمیان. عالم به عربی جهان معنی میدهد و ترجمه آن به معنی جهانیان –خداوند مردم جهان یا خداوند جهان های متعدد که هر دو در آیات قرآن دارای مفهومی نمی باشد  ولی از آنجائیکه  خداوند متعال در سراسر قرآن اشاره به دنیا  و آخرت فرموده و به خلق جهان دیگر مانند این جهان نیز اشاره شده.رب العالمین می تواند خداوند دو جهان مادی این جهان و جهان مادی آخرت معنی دهد. خداوند دو عالم- همچنین کلمه سنه  با فتحه س به معنی زمان و سنه با  کسره س به معنی خواب کوتاه یا به اصطلاح  چرت زدن است.


بررسی آیه 255 سوره بقره آیه الکرسی


آیات 255 الی 257 سوره بقره در برخی روایات  به  آیه الکرسی معروف است و برخی نیز تنها آیه 255 را آیه  الکرسی مینامند و بررسی ما در آیه 255 است که در آن کلمه کرسی آمده و لذا به این نام نامیده شده است. دو کلمه مهم  و کلیدی سنه  و کرسی  پایه  و اساس این آیه است. این آیه  با ترجمه های مختلف بیان شده. همان طور که در مقدمه اشاره شد سنه دارای دو معنی است سنه با فتحه س به معنی زمان و سنه با کسره س به معنی خواب کوتاه یا چرت زدن. معنی دوم که در همه ترجمه ها و تفاسیر به آن اشاره میکنند در زمانی که کسره و فتحه در زبان عربی ابداع شد دو معنی برای سنه در زبان عامیانه عرب مطرح بود سنه  به معنی سال و دیگری خواب کوتاه. زمان تنها در مفهوم سال مطرح بود و به مفهوم علمی که ما امروزه میفهمیم نه  تنها در زبان عربی آن زمان که سالیان بعد هم مطرح نبود و مفهوم خواب کوتاه را انتخاب کردند و کسره بر فتحه مقدم دانستند. تمامی تفاسیر از آن تبعیت کردند. با توجه به سیاق آیه و کلمه لا تاخذه و يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ میتواند معنی زمان بدهد. به آیه و ترجمه عرف آن توجه فرمایید.


الله لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ


خداست كه معبودى جز او نيست زنده و بر پا دارنده  است نه خوابى سبك او را فرو مى‏گيرد  و نه خوابى گران آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن او ست كيست آن كس كه جز به  اذن او در پيشگاهش شفاعت كند آنچه در پيش روى آنان و آنچه در پشت ‏سرشان است می داند و به چيزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمى‏يابند كرسى او آسمانها و زمين را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست و او ست و الاى بزرگ.


سنه به معنی زمان


لا تاخذه سنه زمان او را فرا نمی گیرد و او زنده جاودان است ، گذر زمان بر چیزی قرارگیرد فنا و نابودی در انتظار او است آیه با حی القیوم شروع شده و زمان در حی القیوم کاربرد ندارد. کیهان در مکانی قرار دارد که به زمان وابسته است. مکان جدا از زمان نیست وقتی می گوییم خداوند لا مکان است یعنی در همه جا است فرق نمیکند حال باشد یا گذشته و آینده چرا که گذر زمان در ذات خداوند نیست و بدین منظور در آن  واحد علم  حال  و گذشته را در اختیار دارد. لا تاخذه به سنه به معنی زمان او را فرا نمیگیرد، لا نوم مستقل است و نه خواب. خواب کوتاه  یا گران هر دو نوم است و اینکه خداوند نه چرت میزند و نه میخوابد نمی تواند  ترجمه درستی باشد. هر آنچه در سموات (جو زمین) و در زمین است از آن او است. سماوات و الارض با هم که می آید مفهوم  کیهان میدهد که معمولا با کلمات فاطر، بدیع و خلق در شش روز میآید. جز به خواست او کسی به علم  او احاطه پیدا نمیکند. خواست خداوند اراده ای است که مدون شده و در نرم افزار کتاب مبین ثبت است و به این معنی نیست که خدا علم را به هر کس بخواهد میدهد. همه کارها بر برنامه ریزی تدوین شده و ضبط شده است. خواست خداوند بر دادن علم آن است که هر انسانی که تلاش کند، با سواد شود و تجسس و تفکر و تعقل کند به رموز علم خداوند در جهان هستی دست می یابد و خداوند به حضرت رسول اکرم (ص) غلم غیب  جهان مادی را نداد. 

اشاره آیه به علم جهان هستی است و نه علم عالم غیب، خواست خداوند بر این قرار دارد که دانشمندان علوم تجربی چنانچه تلاش کنند خداوند از علم خود به آنها عطا میکند. به آیات فراوانی برخورد میکنیم که خداوند وقتی در آیه ای از یک پدیده جهان مادی نام میبرد خود را علیم و حکیم می نامد. یعنی علم این پدیده مهم طبیعت علمش نزد خدا است و قوانین طبیعت هم امر خداوند هستند. به آیه زیر توجه فرمایید


قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ-فرمود ای آدم ایشان را از اسامی آنها (وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا یک کنایه و تشبیه است که خداوند علم ودانش را در انسان نهادینه کرد) آگاه کن و انسان آگاه کرد و خداوند میفرماید به شما نگفتم که من غیب سماوات و الارض را میدانم و به علاوه هر چه آشکار میکنید و پنهان را میدانم. غیب سماوات و الارض علم و قوانین حاکم بر جهان مادی است که بنا بر خواست خداوند ( همان که در انسان تکامل یافته نهادینه کرد که به مرور زمان با تلاش انسان عیان میشود) دانشمندان علوم تجربی بر بسیاری از این علوم که غیب بودند آگاه شدند.
ان ربكم الله الذي خلق السموات و الارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين اعراف 54
به درستی که خداوند است که سموات والارض (کیهان) را در شش دوره خلق فرمود و سپس به  سر و سامان دادن و مدیریت آن پرداخت ( تا به حیات در زمین و خلق منظومه شمسی برساند) شب و روز همدیگر را می پوشانند و تکرار میشود و خورشید و ماه و ستارگان را با امر خود (یعنی با قوانین مربوطه) به تسخیر خود درآورد بدانید که خلق (ساختار مادی کیهان) و امر( قوانین مربوطه) هر دو به خداوند تعلق دارند تبارک الله رب العالمین. خلقت کیهان در شش روز از نظر علم و قرآن


کرسی به معنی قلمرو و محدوده سماوات والارض (کیهان)


کرسی به معنی اصل و اساس است و به چیزی که بهم پیوسته و محدوده ساختاری دارد گفته میشود مانند کرسی به معنی چیزی که بر آن مینشینند. به مفهوم محدوده  قلمرو و حکمفرمائی و همچنین علم معنی کرده اند. با توجه به کلمه وسع به معنی توسعه دادن کرسی در اینجا مفهوم محدوده یا قلمرو میدهد. که به معنی خداوند محدوده کیهان را همچنان توسعه میدهد و نگه میدارد. در برخی تفاسیر آمده که خداوند علم خود را توسعه میدهد. خداوند خود علم مطلق است و نیاز ندارد علم را یاد بگیرد و آن را توسعه دهد.


بنابراین ترجمه آیه میتواند این چنین باشد.


خدا است که معبودی جز او نیست زنده جاودان است که زمان او را فرا نمی گیرد و نه خواب، هر آنچه در جو زمین و زمین است به او تعلق دارد کسی بدون اجازه او شفاعت در پیشگاهش نمی برد و هر چه در حال و گذشته آنان است را میداند و کسی به چیزی از علم او احاطه نمی یابد مگر به خواست او، خواست خداوند این نیست که کسی درس نخوانده علم عیب  جهان مادی را بداند و مثلا فرمول های پیچیده ریاضی علم اختر شناسی و شیمی و فیزیک را که همان علوم طبیعی است همه بی دلیل مطلط شود. خواست خداوند این این است که اگر کسی اراده کند میتواند اینشتین شود و یا هاوگینگ باید مانند  او درس بخواند و تحقیق کند و دانشمند شود نظریه بدهد، این خواست خداوند است.

اگر کسی بالای بلندی رفت سرنگون میشود. این ها قوانینی هستند مدون و ضبط شده در هارد دیسک عظیم نظام خلقت. منتها از آن جایی که خداوند امر خود را هدایت میکند بر اساس برنامه ریزی خود کسی را از مرگ نجات میدهد ولی از راهش و چه بسا شخص خودش هم نفهمد که خواست خدا او را نجات داده است. مثالی بزنم و ختم کلام گردد. کسی مرتبا آیه الکرسی که خواندن آن ثواب دارد و اعجاز و برای جلوگیری از رفع بلا است همراه چهار قل در پیاده روی به خواند و در حین خواندن سرش محکم به شاخه درخت بخورد و گلایه کند که خدایا من این آیه را خواندم مرتب هم می خوانم ولی سر من را محکم زدی به درخت. ممکن است لخته خونی در رگ های مغز او شکل گرفته و بزرگ شده بود  و با این ضربه محکم از دیواره رگ  مغزی جدا شود و شخص نمی داند که خدا او را از مرگ حتمی نجات داده ولی او نفهمیده. وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ  خداوند محدوده  قلمر و کیهان را همچنان توسعه می دهد و نگاه دارنده آن است و او علی العظیم است.

سید محمد تقوی اهرمی ششم آذر ماه 1398 ویرایش جید تیر ماه 1399

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

معرفی سایت حشرات ایران از همین نویسنده

لیست آخرین مقاله های اضافه شده

آمار بازدیدکنندگان

246333
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
2532
3084
8540
224799
38313
36852
246333

Your IP: 3.237.66.86
Server Time: 2020-11-24 20:47:42
امارگیر سایت