قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ

در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه حیات را آفرید. بر اساس آخرین یافته های علم زیست شناسی پایه و اساس حیات از حما مسنون آغاز شد، توده نرم سیاه چسبنده بر روی سفال داغ و پخته ،ماکرو مولکول های آلی زنجیره ای حامل کد های ژنتیکی . زیبا ترین و پر مفهوم ترین کلمه از مشهودات حیات و این نقطه آغاز تکامل حیات است. هدف این سایت آشنائی بیشتر با قرآن مجید و نگاه به آن با دید و عینک علوم طبیعی و فیزیک است و شفاف کردن موضوعات خلقت کیهان در شش روز ، زمین در دو روز و مفهوم هفت آسمان و خلقت آن در دو روز و اقوات در چهار روز از دیدگاه قرآن و مقایسه آنها با آخرین نظریه های علمی است. موضوع مرگ و حیات، قیامت از دید علم فیزیک و قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مقالاتی در این زمینه تقدیم باز دید کنند گان سایت می گردد به علاوه بر اساس کیف بدأ الخلق شما را با بند پایان و حشرات ایران و عجایب خلقت آن اشنا می کنیم و سایت حشرات ایران تنها سایت حشره شناسی با متنوع ترین انواع گونه های راسته بند پایان در خاور میانه با حدود 20000 عکس دست اول و تصویر برداری شده توسط اینجانب که همه آیاتی از خداوند متعال در حیات زمین هستند. آدرس سایت حشرات ایران .insectsofiran.com

CopyRight © سید محمد تقوی اهرمی.

برای آشنائی با رزومه اینجانب اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام     hammanmasnun@

s.m.taghaviahrami94[@]gmail.com

صلصال کالفخار و رابطه علمی آن با جان

مقدمه نوشتار


قرآن واقعیت های موجود در جهان مادی و در خلقت انسان که در زمان صدر اسلام برای مردم به دلیل عدم پیشرفت علوم طبیعی ناشناخته بودند را در قالب آیات متشابه بیان فرموده است. آیات متشابه طوری بیان شده که در زمان شکوفایی علوم طبیعی میتوان از تشبیهات به کار رفته در آن مفهوم واقعی درون آنها را کشف کرد و به حقانیت خداوند ایمان آورد البته با ابزار علم روز. خداوند می دانست که در هزار و چهار صد سال بعد از ظهور اسلام دانشمندان علوم طبیعی غیب مشهودات حیات را کشف می کنند و علم می شود ابزار باور به مجهولات آفرینش. بسیاری از دانشمندان فیزیک و سایر علوم با آنچه که باره خداوند در افکار عموم است به ویژه مردم اروپا که مهد علم و دانش شده است دچار تردید و نا باوری هستند، خداوند آیات متشابه را برای این زمان نازل کرده تا با کشف واقعیت های آن قرآن را وارد مقوله علم کند و حقانیت خداوند را نشان دهد که متاسفانه با باور های غلط گذشتگان و نگاه نکردن به آیات متشابه با دید علم روز سدی در برابرآشکار شدن حقانیت خداوند نزد دانشمندان علوم شده ایم. آیا ما آیات متشابه را می خوانیم و در باره آن تفکر می کنیم و به دنبال کشف واقعیت های آن هستیم یا بسرعت سراغ تفاسیر کهن و نظر گذشتگان می رویم و سوال خودمان را از آن ها بیرون میآوریم. به این آیه نگاه کنیم خلق الانسان من صلصال کالفخارو خلق الجان من مارج من نار چه ارتباطی میتواند خلقت انسان با جان داشته باشد و سوال دیگر ارتباط صلصال با جان چیست و چه نقشی در خلقت انسان داشته است. سوال دیگر صلصال کالفخار چه ارتباطی با نار دارد و آنهم با مارج من نار. آیا خداوند همین طور آیات را بدون هدف به دنبال هم آورده است. ما عادت داریم یک آیه را از بقیه آیات قبل و بعد جدا کرده وهر کدام را مستقل تفسیر کنیم در حالی که همه آیات در باره یک موضوع خاص مثلا خلقت انسان با هم در ارتباط هستند و مکمل یکدیگرند . در این نوشتار میخواهیم این معما ها را به کمک آیات دیگر و با دید علوم طبیعی حل کنیم. این بدان معنی نیست که هر چه ما به آن رسیدیم مفهوم واقعی آیات است ولی میتوانیم تا اندازه ای به هدف آن مفهوم نزدیک شویم. ابزار تجسس من آیات قرآن و علم مربوط به آیه متشابه است

انسان چیست و از چه تشکیل شده


هدف آفرینش جهان خلق آدم، انسان تکامل یافته است. این نظر قرآن است از ابتدای انبساط کیهان برنامه ریزی خداوند برخلق انسان قرار داشت. خداوند از زبان حضرت ابراهیم این موضوع را برای ما بیان میفرماید وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ- چرا خدایی که من را از فطرنی خلق کرد نپرستم بازگشت هم به سوی خدا است. کلمه فطرنی یعنی من را باز کرد ولی در قرآن معنی جالبی پیدا کرده است ایجاد از انبساط کیهان. چرا از انبساط کیهان. خلق ماده و انرژی از ابتدای انبساط شروع شد. انبساط کیهان از نطر علم و قرآن، کیهان در شش دوره بسیار کوتاه خلق شد. در این شش دوره دو اتم از عناصر شیمیایی خلق شدند اول اتم هیدروژن اولین عنصر شیمیایی یعنی یک پروتون و اتم هلیوم دومین اتم جدول تناوبی. اولی تنها یک پروتون دارد و دومی دو پروتون و دو نوترون. این دو عنصر با ترکیب با یکدیگر کل کهکشان ها را ساختند.آجر سنگ بنای کیهان پروتون ها و نوترون ها است.

یعنی خلق کیهان در همان شش دوره کوتاه حدود سه دقیقه صورت گرفت. بقیه جهان مادی با برنامه ریزی مدون الهی با همجوشی هسته ای بقیه کیهان را ساختند. بنابراین پایه خلقت حیات و انسان از ابتدای انبساط کیهان است. برای خلق انسان باید ملزومات حیات در زمین محلی که باید انسان خلق شود فراهم شود.الذی احسن کل شیی خلقه، خداوند است که کل شیی ( هم میتواند کیهان معنی دهد و هم هر چیز مادی)را به نحو احسن خلق کرد و سپس خلقت انسان را در سنگ رس آغاز کرد. و بداء خلق الانسان من طین. انسان دارای دو وجه تشکیلاتی ماده و انرژی است که زمینه آن باید فراهم شوند تا انسان خلق شود. عناصر اصلی حیات هیدروژن، کربن، اکسیژن، ازت، فسفر و گوگرد کلسیم، آهن و چند عنصر کانی به مقدار بسیار کم. این عناصر وجه مادی یا ساختار تشکیلاتی انسان را می سازند. وجه دوم پیوند های شیمیایی از انواع آن و گرنه این عناصر چگونه باید به هم وصل شوند. بنابراین وجه دوم قوام دهنده وجه اول است و بدون آن ساختار بشر قوام ندارد. ماده و انرژی با هم خلق را می سازند. خداوند میفرماید - ان ربكم الله الذي خلق السموات والارض في سته ايام ثمّ استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً والشمس و القمر و النجوم مسّخرات بامره، الا اله الخلق والامر تبارك الله رب العالمين
به درستی که خدای شما کسی است که کیهان را در شش مرحله خلق کرد و سپس به مدیریت آن پرداخت( ثم الستوی علی العرش همان همجوشی هسته ای) شب و روز (اشاره به زمین است) و خورشید و ماه و ستارگان را مسخر امر خود فرمود. بدانید که خلق و امر به او تعلق دارد. تبارک الله رب العالمین. خلق انرژی و ماده است و انرژی نیرو های و قوانین طبیعت هستند که ملائکه اند امر در خلقت کیهان فرمان خدا است. امر باید از جنس نور باشد الله نور السموات و الارض و میتواند هم فرمان خدا برای هدایت خلق باشد، خلق فسوی خداوند خلق میکند و سپس راهنمایی و کنترل آن را برعهده دارد. با این خلق انسان ها را بسوی خواست خود راهنمایی میکند الا اله الخلق و الامر بدان معنی است که خلق ( که ماده و انرژی است) از امر جدا نیست. به مقاله امر خدا و نقش آن در ساختار مادی کیهان مراجعه فرمایید.
نیرو هایی بیشماری پس از شکل گیری ساختار انسان در اختیار او قرار می گیرند. این ها واقعیت های حیات هستند که دست اندر کار بقاء آنند. ساختار انسان در حال شدن قبل از نفخ من روحی، انس است که از پیوند های مولکولی و اتم ها ساخته شده اند و انس گوش ندارد چشم ندارد و قلب هم ندارد یعنی هنوز درست نشده. انواع باکتری ها هستند که همه نطفه بودند یعنی حامل ژن، انسان در اینجا مستودع است به صورت امانت در باکتری قرار داده شده و باید راهش را بسوی هدف نهایی طی کند یک انشاء دیگر لازم دارد تا اعضاء شکل بگیرند. این رخداد در زمین اولیه و در پروسه حیات است. مطلب مهم اینکه انسان در سر نوشت خلقتی خود حدود سه و نیم میلیارد سال به صورت نطفه حیات گذرانده است تا به علقه تبدیل. شد البته در زمین اولیه و نه در رحم زن. آیه 7 سوره سجده


الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِين ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ-خداوند است که کلیه ملزومات لازم برای خلقت انسان را به نحو احسن خلق کرد و سپس خلقت انسان را در سنگ رس آغاز کرد و نسل ایجاد شده را در آب کم درون سنگ رس که سلاله یا رسوب باشد ته نشین میکند و ترکیب شیمیایی کامل زنجیره ار.ان.ای را در آن رسوب حما مسنون قرار میدهد. سپس این نطفه را سویته میکند سامان میدهد و سپس روح که امر و دستور خدا است در آن نفخه میشود و بعد از آن گوش و چشم و قلب قرار میدهد. این همان نطفه اولیه حیات است که در ابتدای خلقت انسان ساختار بشر بود این نطفه تمامی ترکیبات مورد نیاز موجودات زنده را در خود داشت خداوند آن را سامان میدهد و وقتی تکمیل و ار.ان.ای به دی.ان.ای تبدیل شد و ژنوم کامل انسان درست شد و جنسیت نر و مادینگی را هم در آن گذاشت ، از روح خود در آن قرار داد. و این روح فرماندهی تکامل ژنوم بشر را به سوی تکامل بر عهده گرفت.

این آیه دو بخش دارد بخش اول که تا نفخ من روحی ادامه دارد و بخش دوم قرار گرفتن اعضاء در آن نطفه تکامل یافته. یعنی بعد از آن یک پروسه انشاء دیگر لازم دارد تا اعضای بدن در این ساختار که بشر است قرار گیرد. وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ-حال به آیه را توجه فرمایید. در این آیه بخش الف هو الذی انشائکم (انشاء اول) است - قُلْ هُوَ الَّذِی أَنشَأَکُمْ وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلاً مَّا تَشْکُرُونَ- در این آیه هُوَ الَّذِي أَنشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُون- انشاء دوم است که اعضاء در بشر یا انس قرار می گیرد. اعضا در یک پروسه انشاء زمان بر صورت گرفته در زمین اولیه و نه در رحم.


جان چیست که قبل از خلقت انسان در صلصال و حما مسنون خلق شده


در بالا اشاره کردیم که انسان دارای دو وجه ساختاری است . وجه مادی که از اتم ها تشکیل شده و وجه دوم پیوند های اتمی و مولکولی به کمک ساختار مادی می آید و رویهم ساختار مادی و انرژی را می سازند که می شود انس و یا بشر. مثال بالا را در مورد کیهان را به خاطربیاورید کیهان در شش دوره کوتاه چند دقیقه ای خلق شد ولی هنوز کهکشان ها درست نشده اند ولی می گوییم کیهان. انسان هم از بدو خلقت در قالب باکتری ها تا انسان کامل که آدم باشد انسان لقب می گیرد. بشر هم ساختار مادی انسان است چه در زمانی که باکتری است و چه در زمانی که انسان کامل است.

چه موقع پیوند اتمی و پیوند مولکولی که برای نظام خلقت از اهمیت بالایی برخوردار است خلق شد. در کهکشان ها اتم های هیدروژن و هلیوم با هم واکنش هسته ای ایجاد کردند و اتم های کربن و اکسیژن و سایر به وجود آمدنددر این بین دو اتم مختلف بهم وصل شدند و گاز هیدروژن را به وجود آوردند و آب هم که پیوند مولکولی دارد از همان وقت به وجود آمد. بنابراین قبل از اینکه اتم های کربن و هیدروژن و ازت بخواهند اسید های امینه را بسازند پیوند های اتمی و مولکولی خلق شده بودند. این پیوند ها از جنس نیرو هستند و در خود انرژی را ذخیره میکنند . این پیوند ها وقتی بخواهند دو اتم را به هم وصل کنند انرژی می گیرند و یا آزاد می کنند. نیرو و انرژی پیوند ناگسستنی با هم دارند. به این آیه نگاه کنیم 26 سوره حجر


وَ لَقد خَلقنا اْلِانسانَ مِن صَلصالٍ من حماءٍ مَسنونٍ والجآنَّ خلقنه من قَبلُ مِن نّارالسَّموم-در حقیقت ما انسان را در سنگ رس و از توده نرم و سیاه حما مسنون خلق کردیم و جان را( که برای خلقت انسان ضروری بود) قبل از آن از نار نفوذ کننده و آتش بی دود یعنی انرژی خلق کرده بودیم. نار آتش است. وقتی چوب که دارای کربن است میسوزد در حقیقت واکنش شیمیایی بین کربن و اکسیژن صورت میگیرد و نتیجه این واکنش دی اکسید کربن است . این واکنش انرژی آزاد میکند و آتش نماد سوختن است و انرژی آن گرمایی است که در اطراف آتش احساس میشود نار در حقیقت همان انرژی است کلمه انرژی در یکی دو قرن در علم به کار رفته و نار سموم آتش نفوذ کننده است که دقیقا معنی پیوند اتمی و مولکولی از این انرژی تشکیل شده.

بنابراین جان پیوند مولکولی است حال میتوانیم رابطه جان با حما مسنون را درک کنیم. حما مسنون ترکیبات آلی مولکول حیات است که در سنگ رس رسوب میکند و از اتم ها و پیوند مولکولی و اتمی تشکیل شده است. از حما مسنون اولین نطفه ساختار انسان که انس است به فرمان خداوند حیات را میگیرد. حیات فرمان کن است که یکون میشود. در تمامی دوران سرنوشت آدم انسان در حال شدن در این لحظه فرمان کن فیکون مشمول او می شود و مولکول بی جان جاندار میشود. مانند فرمان کن فیکون در ژنوم حضرت مریم که با یک جهش ژنتیکی کروموزم جنسیتی نر در اثر تحول ژنتیکی در آن القاء می شود. به مقاله خلقت حضرت عیسی و آدم و راز نهفته در آن مراجعه فرمایید.


نقش جان و خلقت انسان در صلصال کالفخار


صلصال سنگ رس که همان طین است. اشاره خداوند به صلصال این مفهوم را می رساند که انسان از خاک نرم خلق نشده بلکه در سنگ خلق شده که خاک رس خالص از آن در اثر فرسایش دراز مدت ایجاد شده است. طین بیان گر نوع رس است و رس انواع گوناگونی دارد. رس دو لایه، میکا، شن، رس سه لایه و غیره که همه را سنگ تون می نامند. فقط نوع سه لایه آن قابلیت جذب آب درون لایه های خود را دارد. بین هرسه لایه درون سنگ رس یک فضای خالی دارد که آب در درون آن با لایه زیرین و بالای با پیوند هیدروژنی نگه داشته میشوند. خاک رس خالص را شما میتوانید گل چسبنده درست کنید و با آن مجسمه و یا کوزه شکل دهید و بگذارید در کوره، آب آن تبخیر و به سفال تبدیل می شود که شکل گرفته است. بنابراین انسان در سنگ رس خلق شده و نه در خاک اینکه خداوند میفرماید خلق الانسان من تراب یک مفهوم والای علمی را بازگو میکند. بحثی که بین مادیون و مذهبیون در دو قرن گذشته تا کنون بر این موضوع در گرفته بود که نطفه اولیه انسان از کرات آسمانی به زمین منتقل شده است و خداوند میفرماید خیر در خاک خلق شده است.

موضوع چگونگی خلقت انسان که در قرآن مطرح می شود اشاره علمی به چگونگی و موقعیت خلقت انسان است. وقتی قرآن می فرماید انسان از نطفه خلق شده اشاره به سرنوشت خلقت انسان که حدود سه میلیارد سال در نطفه بسر برده است و ارتباطی با آب مرد ندارد. حال چرا صلصال کالفخار ؟ اشاره قرآن به رخداد بسیار مهم و علمی خلقت نطفه اولیه حیات است که برای دانشمندان معضل بزرگی است که اخیرا نظرات به همین کلمه جلب شده است. بخار آب اسید های آمینه و نوکلئوتیدها، قند ها را در خود حل و به داخل سنگ رس داغ ( کالفخار کریستال سنگ رس است که که به استناد آیه 10 سوره فصلت بر روی پوسته جامد و داغ تازه شکل گرفته) می برد . به مقاله پیدایش حیات قرآن و علم زیست شناسی مراجعه فرمایید.


بیست نوع اسید آمینه از نوع ایزومر آلفا و چهار نوع باز و قند پنتوز و نوکلئوتیدها در فضای داخلی سنگ رس با دو لایه بالایی و پائینی پیوند هیدروژنی بر قرار میکردند و سنگ رس ردیف بندی آنها را در داخل مولکول زنجیره ای ار.ان.ای را کاتالیزه کرده است. علم هنوز چگونگی این ردیف بندی را کشف نکرده ولی به این نقطه رسیده اند که تنها سنگ رس و آن هم کریستال آن میتواند این رخداد را کاتالیزه کرده باشد. اعجاز علمی قرآن در این آیات بسیار شگفت انگیز است ولی نظرات کهن پرده بر این اعجاز قرآن کشیده است و اگر دانشمندان مسلمان بر روی این رخ داد در قرآن تمرکز کنند و دانشمندان علوم زیست شناسی و حیات به این موضوع واقف گردند که قرآن دقیقا این رخداد را بیان کرده به عظمت و وجود خداوند قادر متعال ایمان خواهند آورد. تحجر و تعصب و ناآگاهی علمی متاسفانه آیات علمی قرآن را در مهجوریت علمی قرار داده است.

بنابراین جان که همان پیوند مولکولی است عامل اساسی کد بندی مولکول های ساده در ژن با خاصیت کاتالیزه سنگ رس داغ است. خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ .انسان در کریستال سنگ رس خلق شد و جان از آتش بی دود که همان انرژی است. با توجه به مطالب بیان شده جان به تنهایی پیوند مولکولی ، اتمی و هیدروژنی است که در ساختار خلقت انسان در سنگ رس نقش ایفاء کرده است و انس ساختار مادی همراه با جان است. انس به استناد آیات فوق قبل از قرار گرفتن اعضاء بدن است که تمامی دوران خود را در ویروس ها و باکتری ها بسر برده است. جان هم اکنون به صورت پیوند مولکولی نقش خود را در حیات زمین بازی میکند و حیطه فعالیت آن بسیار گسترده و و نقش ان در حیات زمین و جمادات برجسته است. مثالی بزنم زنگ زدن آهن نتیجه نقش عملی آن است که با پیوند مولکولی با اکسیژن صورت میگیرد.

انس و جان به مرجله ای نرسیده اند که مرتکب گناهی شوند فَيَوْمَئِذٍ لَا يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ از گناهان جان و انس سوالی نمی شود به عبارتی گناه نمی توانند بکنند. این آیه پیام روشنی است از ماهیت وجودی انس و جان. آیه معروف دیگری در قرآن است که ترجمه و تفسیر آن با خرافات آمده است ، در حالی که قرآن اشاره به مطلب علمی و تایید نظرفوق مطرح شده است. فيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ دربهشت قصر هایی وجود دارند که تاکنون انس (باکتری ها) و جان (واکنش های شیمیایی مخرب از قبیل زنگ زدن) به داخل آن نفوذ نکرده اند. آیا با خودمان فکر نکرده ایم که جان از جنس آتش بی دود یا انرژی چگونه با انس مادی عملیات دخول انجام میدهند. کلمه یطمثهن نفوذ و دخول کردن معنی میدهد و نزد اعراب در باره روابط جنسی بکاربرده میشده و برای همین منظور هم قاصرات را حور گرفتند که انس و جن میخواستند دخول کنند ولی خداوند می فرماید خیا ل مومنین راحت باشد که دخولی صورت نگرفته. خرافات را به بینید تا کجا واقعیت آیات را عوض کرده اند. طبیعی است که جناب ابن عباس نمی توانسته به مفهوم واقعی این آیه برسد ولی ما چرا در این چنین نطراتی تجدید نظر نمی کنیم.

چه تعداد افراد از تفسیر کهن این قبیل آیات گمراه شده اند. از تصورات کهن این آیه به کشفیاتی نائل شده اند که جن هم ازدواج میکند و در روایات بحث طولانی داریم که ازدواج انسان با جن جایز است یا خیر ولی فراموش می کنند که موضوع جان است و نه جن. انس در مرحله انشاء دوم که اشاره شد و برای گرفتن اعضاء نیاز به آنزیم ، سوخت و ساز، دیاستاز و مولکول های شیمیایی که ماموریت ثابتی در نظام آفرینش بر عهده آنها گذارده شده دارد. این مولکول ها اسباب طبیعت در حیات هستند، ملائکه قوانین و اسباب طبیعت هستند و بسیاری با ماموریت محوله حیات را نگه میدارند. در این آیه ماموریت ریز جنبندگان و ملائکه در یک ردیف قرار داده شده. ریز جنبندگان در حیات زمین وظائفی برای بقاء حیات دارند و ملائکه قوانین جاریه طبیعت و در حیات زمین هستند وبا هم همکاری دارند ، سجده کردن تسلیم امر خداوند قرار گرفتن است و یابه عبارتی ماموریتی که خداوند بر عهده آنان گذارده بی وقفه انجام میدهند.

وَلِلّهِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مِن دَآبَّةٍ وَالْمَلآئِكَةُ وَهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ- يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ- و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين از جنبندگان و ملائکه هستند براى خدا سجده مى‏كنند و تكبر نمی‏ ورزند- در برابر پروردگارشان احساس مسولیت می کنند و آنچه را ماموریت دارند انجام می دهند. سماوات جو هفت طبقه زمین است که در هر طیقه قوانین خاصی برای بقاء آن وحی شده در زمین هم و در زیر خاک خیل عظیمی از ریز جنبندگان در حال انجام ماموریت هستند . از این آیه چنین استنباط می شود که ملائکه بعد از نفخه من روحی در تک سلولی تکامل یافته با ژنوم کامل قرار می گیرند- به آیه 71 سوره حجر-إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ انى خالق بشرا من صلصال من حما مسنون، فاذا سويته و نفخت فيه من روحى فقعوا له ساجدين. خداوند به ملائکه امر فرمود من خالق بشری از حما مسنون و در صلصال هستم هنگامی (نطفه بیرون آمده از صلصال را ) سامان دادم و روح خودم را در آن دمیدم به آن سجده کنید. این آیه به بخش الف آیه اشاره شده بالا مربوط می شود یعنی انشاء اول که بشر هنوز اعضاء ندارد و انس است و با دریافت ملائکه ( همان مولکول های ماموریت دار) که با تبادل پیوند مولکولی ارتباط دارند به جن و انس تبدیل می شوند. سوخت و ساز جن است و همان جان ماموریت داده شده در بدن موجودات زنده. جن از زمره ملائکه هستند. ابلیس هم از جنس ملائکه است ولی جن عامل مخرب نیست. همه ملاکه از جنس انرژی و نیرو هستند و بر حسب ماموریت محوله خوب و بد و در بدن انسان هستند. فقعوا له ساجدين تسلیم انس شوید یا در وجود او قرار گیرید. به مقاله جن و انس مجموعه انسان را تشکیل میدهند مراجعه فرمایید. آیات متشابه قرآن هر کدام مفاهیمی در بر دارند که مکمل هم هستند. وقتی خداوند در یک کلام می فرماید همه ملائکه به بشر سجده کردند مگر ابلیس که از جنس جن بود و از طرف دیگر ابلیس می گوید من از آتش هستم. اول همه از جنس ملائکه هستند ، دوم ملائکه تنوع ذاتی دارد ، سوم همه از انرژی هستند و یا  نیرو وقتی خداوند می فرماید همه به بشر سجده کنید یعنی در ذات انسان قرار گیرید. ابلیس ماموریت دیگری دارد ، ماموریت او منحرف کردن انسان است و اعلام میکند من نمیتوانم مانند جن و یا ملائکه در ذات انسان قرارگیرم. همه این ها تشبیهاتی هستند برای فهم مطالب باطن آیه. ما فقط به ظاهر آیه نگاه می کنیم و کاری به باطن آیات نداریم. آیا وقتی جن نوعی نیرو است، میتواند گوش هم داشته باشد می تواند با انسان ازدواج کند و میتواند زاد و ولد کند این ها نتیجه تبعیت از ظاهر آیات است که مجبور می شویم برای توجیه آن دامن خرافات را به چسبیم . مگر در داستان هبوط آدم خداوند از ملائکه که گفته بودند آدم خون ریزی میکرد ( منظور انسان های قبل از او) و شایسته مقام خلیفه (خلف انتخاب شده از نسل قبل) نیست. خداوند می فرماید پس من را از اسمائی که به آدم دادم مطلع سازید. پاسخ دادند تو منزهی ما فقط آن دستوری که به دادی بیشتر نمی دانیم. این در باره همه ملائکه از جمله جن هم صدق میکند. تجزیه و تحلیل آیات متشابه دستور موکد خداوند است. كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ- كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند. سید محمد تقوی اهرمی هفدهم آذر 1399

بازدید: 1132

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید